Viete čo sú wearables? Už budúci rok udrú plnou silou

, PwC;business insider;IDC;patria Foto: SITA

Meriate si tep, čas a trasu keď chodíte behať? Komunikuje váš smartfón s vaším fitbandom počas bežného pracovného dňa? Boli ste medzi vyvolenými a máte Google Glasses? Ak áno, potom vitajte v klube "wearables".

Progresívny nástup nových technológií nielen prinášajú úžitok, ale nám aj ťahajú peniaze z vreciek. Ak by prenikli wearables zariadenia rovnako progresívne do každodenného života ako tablety, potom by sme sa dočkali ich rozšírenia v 40 % populácie do ďalších dvoch rokov.

Revolúciu by pocítili okrem výrobcov týchto technológií, aj zákazníci. Benefity by spočívali predovšetkým v prístupe k informáciám. Rýchlejšie nakupovanie, rýchlejšie platby a nové možnosti pri porovnávaní tovaru. Na druhej strane aj obchodníci sa dostanú k informáciám o tom, čo chcú zákazníci nakupovať, ako sa správajú a ako boli s nákupom spokojní. Na základe nových kritérií budú vedieť mixovať ponuky pre jednotlivé skupiny zákazníkov, čím zvýšia svoj predaj aj efektivitu. Je tu aj šanca ako zvýšiť lojalitu zákazníkov. Špeciálne zľavy ponúknuté výhradne v aplikáciách pre wearables. Kruh sa uzatvára, kvôli zľavám ľudia čoraz častejšie budú ochotní využívať tieto zariadenia.

Marketing bude vykresľovať nakupovanie po novom ako hru. S tým nebude mať problém hlavne najmladšia časť obyvateľstva, medzi 18 a 24 rokov. Až 64 % z nich vyjadrilo záujem o podobnú skúsenosť. Naopak starších nakupovanie formou reálnej hry príliš neláka.

Všetko to začalo náramkami, ktoré dokážu pracovať ako elektronické krokomery, monitorovať vašu spánkovú aktivitu, merať tlak a tep srdca. A nemusí to byť ani náramok. Stačí čip, ktorý si prilepíte na kožu a jednoducho s ním beháte, spíte, chodíte, plávate a zlepšujete svoj fyzický výkon alebo kontrolujete ako na tom je vaše srdce v prípade, že s ním máte problémy. Takýto potenciál nalieva do žíl optimizmus venture kapitalistom. Tí investovali už do podobných projektov do polovice roku 2014 celkovo 2,3 miliardy USD. Čo je viac než preinvestovali za celý rok 2013. Hoci je odbor ešte v plienkach, niektorí idú tak ďaleko, že si predstavujú podobné zariadenia ako bežnú súčasť svojho života. Vzniká úplne nové odvetvie, tvrdí Google.

Budúcnosť reklamy netkvie v tom, že na nás bude blikať na každom rohu baner alebo svietiť bilbord. Marketéri hľadajú účinejšie možnosti ako zacieliť reklamu podľa toho, čo práve robíme, kde práve sme, alebo ako sa cítime. Napríklad v supermarkete nám môžu prostredníctvom inteligentných okuliarov zobrazovať nutričné hodnoty, výhody výrobku, hodnotenie ostatných užívateľov. Všetko vďaka schopnosti okuliarov rozoznať produkt a spárovať ho s informáciami prístupnými na internete. Alebo ak senzor zaznamená, že ste dehydrovaný, pripomenie vám, aby ste si nezabudli v supermarkete kúpiť vodu, dokonca vám ponúkne tú, ktorá je aktuálne v zľave.

Ale tým to nekončí, možností je nekonečné množstvo. Ani také poisťovníctvo nemusí mať ďaleko od využitia. Stačí ak si pomocou inteligentných okuliarov nakrútite to čo sa deje pred vami a v prípade nehody poskytnete materiál poisťovni. Alebo v prípade životného poistenia preukážete zdieľanie svojich údajov s ošetrujúcim lekárom a získate tak zľavu pri podpísaní životnej poistky. To, že nejde o žiadne scifi dokladuje aj štúdia PwC. Podľa nej sú tzv. "millennials" a dospelí vo veku 35+ dvakrát viac ochotní adaptovať sa na používanie nejakého zariadenia sledujúce ich zdravotný stav, len aby znížili svoju platbu za poistenie.

Ak prognózy neklamú, v roku 2018 bude chodiť po svete 130 miliónov ľudí s nejakým podobným výrobkom. To znamená obrovské more príležitosti kam doručiť porciu cielenej reklamy v pravú chvíľu, v momente, keď vám môže daná informácia uľahčiť rozhodovanie, alebo vás zachrániť pred bolesťou hlavy. Správy alebo informácie doručované prostredníctvom týchto zariadení musia byť jednoduché a musia hovoriť, čo má užívateľ urobiť, aby dosiahol požadovaný výsledok. Hlavným meradlom tak bude intuitívnosť a jednoduchosť. Tak ako to pred časom ukázal Apple so svojimi prístrojmi iPhone a iPad.

Rovnako ako pred časom čelili ostrej kritike tablety, že ide len o nepotrebnú hračku a nepoužiteľný nástroje pre prácu, aj teraz odporcovia hovoria o bubline, ktorá za pár rokov spľasne. Zdá sa však, že tablety si postupne našli svoje využitie a ich kritika už nie je zďaleka tak ostrá. Podľa IDC sa malo v roku 2014 predať približne 19 miliónov zariadení z kategórie "wearables". Ak budú nasledovať úspech tabletov, môže sa v roku 2015 predaj priblížiť k 40 miliónom kusov.

Najväčšími ťahúňmi budú pravdepodobne hodinky. Ponúka ich Samsung, Motorola ale aj Apple, či HTC. Tie by sa mali dostať na trh už začiatkom roku 2015, so štartovacou cenou 349 USD. Hoci Apple asi trošku nezvládol načasovanie a na trh vstúpi po Vianociach, napriek tomu sa očakáva, že by mal byť schopný predať v roku 2015 okolo 13,5 milióna týchto zariadení. A v roku 2016 vyše 22 miliónov. V tomto svetle sa číslo okolo 40 miliónov pre budúci rok nemusí javiť ako úplne nereálne. Hlavne ak nejde len o hodinky, ale o celé odvetvie.

Bohužiaľ je tu jedno "ale", ktoré tablety nemali. A to je vysoká cena za relatívne menšiu pridanú hodnotu. Ak si uvedomíme, že fitbandy poskytujú len rozšírený a spresnený pohľad na to, čo už nám dokážu zaistiť smartfóny, v podobe informácii o ubehnutých kilometroch alebo o množstve tekutín potrebných pre rehydratáciu po športovom výkone na základe špecifickej aktivity, počasia a ďalších ukazovateľov. Ako teda spotrebiteľovi vysvetliť pridanú hodnotu? Kľúčové bude aký zmysel budú mať tieto nové, najprogresívnejšie sa rozvíjajúce "wearables" pre ich majiteľov. Či im vývojári pridajú ďalšie dôvody prostredníctvom svojich aplikácií k tomu, aby zauvažovali o kúpe.

S mierou ako rýchlo prenikajú nové technológie do oblastí, kam predtým mali prístup zakázaný alebo nebol vôbec technicky možný, musíme dbať aj o zachovanie určitej anonymity. Budeme sa musieť pripraviť na to, že sa určite niekto pokúsi získané údaje využiť, ukradnúť alebo predať. A ak sa tak stane, musíme nájsť spoľahlivý spôsob, ako tomu v budúcnosti zamedziť.

Súvisiace články

Aktuálne správy