Trh s cukrom v ohrození: Vlády proti nemu broja daňami, najnovšie sa pridáva aj stévia

, ČTK Foto: SITA

Odpor proti cukru vyvolaný globálnym problémom s rastom obezity vyvoláva nepokoj medzi komoditnými obchodníkmi. Vlády zvažujú dane na šumivé nápoje či daň z cukru a nápojové a potravinárske firmy sa stále viac obracajú k alternatívnym sladidlám. Dopyt po cukre stagnuje, čo sa premieta aj do jeho ceny. Stále častejšie sa teraz medzi alternatívnymi sladidlami objavuje stévia sladká.

Nápojové firmy sa snažia vychádzať v ústrety aktivistom bojujúcim s obezitou, ktorí chcú obmedziť používanie cukru. Avšak komoditní obchodníci sa začínajú báť, pretože na cukor sa čoraz častejšie začínajú zameriavať politiky vlád, čo ohrozuje jeho spotrebu. Nadmerné dodávky popredných producentských krajín majú vplyv na cenu, ktorá sa po väčšinu roka pohybuje v rozmedzí 16 až 17 centov za libru (0,5 kilogramov).

Šéf Medzinárodnej organizácia cukru José Orive nedávno na konferencii v Londýne vystúpil proti démonizácii cukru. Zdôraznil, že odvetvia musia "spolupracovať" na šírení správy o tom, že cukor nie je pre ľudí nič zlé. Spájanie cukru s obezitou podľa obchodníkov nie je nič nové. Je to podľa nich niečo, čo počas rokov pravidelne prichádza a odchádza. Pierre Sebag z obchodnej a konzultačnej skupiny Sugar K však upozornil, že hrozby nikdy neboli tak hlasné.

A nervozitu na trhu teraz tiež zvyšuje rastúce využitie sladidiel na rastlinnej báze. Stéviu do svojich potravín a nápojov začína pridávať stále viac firiem. Nápojový gigant Coca-Cola po úspechu stévie v nápoji Sprite v niektorých geografických oblastiach prišiel s ďalším svojím nápojom sladeným Stevie – Coca-Cola Life. Použitím stévie s cukrom sa mu podarilo znížiť počet kalórií o tretinu. Podobný produkt plánuje aj konkurenčná Pepsi.

K nápojovým firmám sa pridal výrobcu kečupov Heinz, ktorý oznámil, že použije stéviu vo svojom kečupe. Stévia sa používa tiež do pečiva, jogurtov, ako stolové sladidlo a vo farmácii.

Stévia sladká, latinsky Stevia rebaudiana, pochádza z Latinskej Ameriky. Obsahuje glykozidy, ktoré dávajú rastline sladkú chuť. Sladidlo zo stévie je na rozdiel od cukru takmer nekalorické, neprispieva k tvorbe zubného kazu a je vhodné aj pre diabetikov. Je tiež 300 až 400 krát sladšie ako cukor.

Podľa konzultačnej spoločnosti Zenith International by celosvetový predaj stévie mal tento rok vzrásť o 14 percent na 4670 ton. Hodnota celkového trhu by mala dosiahnuť 336 miliónov dolárov. Za predpokladu, že stévia je 400 krát sladšia než cukor, znamená to, že v prepočte na cukor by to zodpovedalo zhruba 250 tisíc tonám, upozornil analytik firmy Marex Spectron Robin Shaw. To je necelá desatina globálneho ročného rastu spotreby cukru, ktorý predstavuje viac ako tri milióny ton.

Stévia nahrádza aj iné sladidlá, a to v čase, keď trh v mnohých popredných krajinách stagnuje.

Rastu dopytu pomáha tiež zvýšené povedomie o stévii medzi spotrebiteľmi, kedy sa ich čoraz viac zoznamuje s jej výhodami, upozorňuje Zenith. "Zníženie cukru zostáva pre výrobcov kľúčové a pretože sa spotrebitelia teraz začínajú vyhýbať umelým sladidlám, prírodný pôvod stévie a takmer nulová kalorická hodnota jej dávajú značnú výhodu," povedal Financial Times konzultant Zenith Simon Redwood. Rozhodujúce pre sladidlo teraz podľa neho bude, ako prijmú spotrebitelia nápoje od Coca-Coly a Pepsi so steviou.

V súčasnosti neexistujú žiadne spoľahlivé údaje o skutočnom vplyve používania stévie na spotrebu cukru. Sebag, ktorý je tiež zapojený do projektu pestovania stévie v Paraguaji, sa domnieva, že sladidlo bude mať zrejme malý vplyv na predaj cukru, väčšie však bude mať na záujem o iné, umelé sladidlá, ako aspartám.

Šéfka výskumu firmy ED&F Man Kona Hagueová si myslí, že cukru nehrozí zánik. V Európe síce rast stagnuje, ale v USA stále cukor zvyšuje podiel na trhu na úkor sirupu z kukurice, ktorý má vysoký obsah fruktózy a mnohí ho vinia za nárast obezity. Tiež v rozvíjajúcich sa krajinách rastie spotreba cukru vďaka jeho cenovej dostupnosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy