Prepitné kreditnou kartou: Ste si istí, že je to dobrý nápad?

, lad Foto: SITA

Stále viac reštaurácií súhlasí aj s platbou kartou, alebo dokonca mobilným telefónom. Ale v takomto prípade nie je úplne jednoznačné, či dáme aj čašníkovi prepitné v elektronickej podobe, alebo sa to sluší skôr v hotovosti. Dostanú sa vôbec čašníci k tejto čiastke ak ju zaplatíme kartou?

Pri návšteve reštaurácií v zahraničí sme neraz svedkami tzv. servisného poplatku. Ide vlastne o prepitné započítané vo výslednom účte. Kým v Taliansku ide o poplatok za prestieranie, vo Francúzsku si účtujú za servis vo výške 15 percent z ceny účtu. V USA síce obslužné nie je stanovené zákonom, ale bežne sa očakáva, že necháte pre obsluhujúci personál 15 až 20 percent z hodnoty účtu, nakoľko ten je niekedy jeho jediným príjmom. V Číne dávať prepitné nie je bežné, v Japonsku to považujú dokonca za neslušné. Napriek tomu nikto nebráni za spokojnosť so službami, hlavne v gastrobiznise, dať prepitné. Už sme jednoducho na to zvyknutí a aj napriek zhoršujúcim sa finančným možnostiam, zdá sa, nehodláme na tom nič meniť.

Pri tzv. obslužnom, alebo tringelte je dôležité zdôrazniť, že zamestnancovi táto suma zväčša prináleží iba po predchádzajúcej dohode so zamestnávateľom. Rovnako aj to, akým spôsobom zamestnanec túto odmenu dostane. Preto je dôležité vedieť, že v prípade prepitného, ktoré chce klient zaplatiť kartou, môže zamestnanec, nech už sa so zamestnávateľom dohodli akokoľvek, dostať len sumu ošetrenú o predpísané ťarchy. Inými slovami, celá suma za tringelty sa na konci smeny nemôže automaticky zameniť za hotovosť. V takýchto prípadoch sa tringelty dostávajú k zamestnancovi ako mesačný príjem, čo znamená, že sa naň vzťahujú odvody.  

A to môže byť dôvod, prečo vám v reštaurácii odmietnu možnosť zaplatiť obslužné kartou. Väčšinou výhovorka znie, že na to v pokladničnom prístroji nie je vytvorená položka. Pritom nové registračné pokladnice nemajú žiadne obmedzenia, ktoré by extra platbe bránili. Druhý scenár, s ktorým sa môžete stretnúť je, že vás obsluha upozorní, že žiadne prepitné kartou platiť nemusíte, lebo personál sa k nemu aj tak nedostane. Pritom daňový úrad eviduje prepitné ako zdaniteľný príjem poskytovateľa služby. Do tretice je tu ešte ďalšia možnosť, že k vám obsluha najskôr príde s POS terminálom, na ktorom zadáte samostatnú výšku prepitného a až po tom príde výsledný účet na celkovú sumu.

U nás podľa zákona obslužné (prepitné, tip, tringelt, neprevzatý výdavok za tovar alebo poskytnutú službu) nie je súčasťou ceny tovaru alebo služby a nie je ani tržbou za tovar alebo za poskytnutú službu a preto nepodlieha evidencii v elektronickej registračnej pokladnici a nemusí byť uvedené na pokladničnom doklade. To ale neznamená, že sa tringelty nezdaňujú. Zákon hovorí, že ide o príjem, ktorý je predmetom dane a nie je od dane oslobodený. Podnikateľ, fyzická osoba zahrnie tieto príjmy do základu dane z príjmov a podnikateľ, právnická osoba tento príjem prizná ako súčasť základu dane právnickej osoby. Aj keď sa tringelt prerozdelí medzi zamestnancov, znamená pre nich zdaniteľný príjem zo závislej činnosti, ktorý by mal zamestnávateľ zdaniť ako súčasť zamestnancovej zdaniteľnej mzdy a súčasne túto sumu zahrnie do svojich daňových výdavkov ako súčasť mzdových nákladov.

Elektronicky zaplatený účet nie sú peniaze na drevo. Preto sa môžete stretnúť aj ľútostivým pohľadom obsluhy, ktorá vám so smútkom v hlase oznamuje, že žiaľ pod sumu XY nie je možné platiť kartou. Pritom takéto odmietnutie asi neobstojí, ak vieme, že teoreticky by obchodník nemal mať záujem určovať hranicu pre platby kartou. Všeobecne sa takýto krok ospravedlňuje vysokými bankovými poplatkami, ale skutočnosť je taká, že ak má podnik piatok, či sobotu večer skutočne do posledného miesta obsadené, potom si limity pre platbu kartou prispôsobuje obsluha. Tá si totiž nemôže dovoliť, hoci len pár minútový sklz, ktorý si vyžaduje klasická platba so zadávaním PIN kódu, aj keď už čoraz viac ľudí preferuje bezkontaktné platby. Vysokopostavení manažéri sa môžu s obľubou vyhýbať noseniu hotovosti, v prípade návštevy baru už ale musia pristúpiť na túto hru, veď koniec koncov je to v záujme pohodlia zákazníkov.

Podtrhnuté a spočítané. I keď existuje možnosť zaplatiť prepitné platobnou kartou, nemali by sme zostať zaskočení, ak nám čašník naznačí, že by bol radšej ak ho dostane v hotovosti. Pre tento prípad je dobré mať pri sebe aj menšiu hotovosť, aby sa čašníci, barmani a ľudia pracujúci v hotelovom a gastronomickom sektore nemuseli obávať jeho zdanenia. Problémom je, že sa obslužné dá chápať ako dar, ktorý nie je predmetom dane, ale aj ako zdaniteľný príjem. Rozhodne by ale prepitné nemalo skončiť bez evidencie v pokladni. Podľa zákona ak pri kontrole používania pokladníc zamestnanec finančnej správy zistí rozdiel, kde celková suma vloženej hotovosti v elektronickej registračnej pokladnici okrem prijatej tržby nepresiahne sumu 20 eur, neukladá žiadnu sankciu.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy