Výdavky ministerstva dopravy by mali na rok klesnúť o 8,8 %

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho hospodárstva môže v roku 2015 hospodáriť s výdavkami 2,058 mld. eur. Oproti schválenému rozpočtu na tento rok je to takmer o 200 mil. eur menej.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by malo v budúcom roku hospodáriť s výdavkami 2,058 mld. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok je to o 8,8 %, resp. o 198,87 mil. eur menej. „Zníženie výdavkov kapitoly súvisí najmä so znížením prostriedkov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a kapitálových výdavkov na dofinancovanie projektov Operačného programu Doprava,“ vyplýva z prvého návrhu budúcoročného štátneho rozpočtu, ktorý v piatok zverejnilo ministerstvo financií.

Prostriedky Európskej únie, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, by mali vo výdavkoch rezortu dopravy o rok predstavovať 917,73 mil. eur, čo je z celkovej sumy 44,6 %. Medziročne to znamená pokles o 5,9 %, alebo o 57,36 mil. eur. Samotné európske zdroje v návrhu tvoria 782,75 mil. eur, teda 38 % z celkových výdavkov. Z programového obdobia 2007 až 2013 sa má dočerpať 399,66 mil. eur a z nového obdobia eurofondov 2014 až 2020 by sa malo využiť 383,09 mil. eur. Na domáce spolufinancovanie má ísť 134,98 mil. eur, z toho v oboch obdobiach po 67,72 mil. eur, resp. 67,27 mil. eur.

Výdavky ministerstva dopravy bez peňazí EÚ a spolufinancovania by tak v roku 2015 mali dosiahnuť 1,140 mld. eur, čo je z celkovej sumy 55,4 %. Znamená to pokles o 11 %, alebo o 141,51 mil. eur oproti roku 2014. Navrhnuté bežné výdavky v objeme 867,21 mil. eur sú vyššie o 0,8 %, resp. o 6,99 mil. eur. Z toho osobné výdavky, vrátane miezd a odvodov, majú dosiahnuť 20,56 mil. eur, čo je o 3,2 %, teda o 671,3 tis. eur menej. Výdavky na tovary a služby v objeme 177,39 mil. eur sa majú znížiť o 2,4 %, resp. o 4,38 mil. eur. Bežné transfery sú navrhnuté vo výške 669,27 mil. eur, čo je o 1,8 %, čiže o 12,03 mil. eur viac. Kapitálové výdavky by mali dosiahnuť 273,2 mil. eur a klesnúť o 35,2 %, resp. o 148,5 mil. eur.

Na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry je pre budúci rok určených zatiaľ 1,693 mld. eur, čo je medziročne o 15,7 %, alebo o 314,33 mil. eur menej. Z toho zdroje EÚ majú tvoriť 660,55 mil. eur pri poklese o 18,9 %, čiže o 153,61 mil. eur. Prostriedky štátu v objeme 918,51 mil. eur by mali byť nižšie o 13 %, resp. o 136,82 mil. eur. Domáce spolufinancovanie sa má znížiť o 17,4 %, alebo o 23,9 mil. eur. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 161,65 mil. eur je pre cestnú a železničnú infraštruktúru navrhnutých 1,854 mld. eur, čiže o 13,7 %, alebo o 294,3 mil. eur menej.

Výdavky na vodnú dopravu majú v roku 2015 dosiahnuť 8,45 mil. eur, čo je vyše 39-násobne, alebo o 8,23 mil. eur viac. Na podporu leteckej dopravy má ísť opäť 1 mil. eur. Podpora bývania by mala dosiahnuť 154,4 mil. eur, čiže o 8,1 %, alebo o 13,55 mil. eur menej. Na cestovný ruch je určených znovu 11,22 mil. eur, na ostatné činnosti 55,1 mil. eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy