MIBA Steeltec začne od septembra pilotný projekt duálneho vzdelávania

Vrábeľská spoločnosť MIBA Steeltec spolu s ďalšími partnermi rozbieha pilotný projekt duálneho vzdelávania v spolupráci so Strednou odbornou školou v Zlatých Moravciach. V rámci tohto projektu bude škola zabezpečovať výučbu teórie a zamestnávatelia praktickú výučbu študenta. „Pomer teórie a praxe bude 40 ku 60 v prospech praxe. V budúcnosti chceme podiel praxe ešte zvýšiť,“ povedal riaditeľ spoločnosti Peter Chudoba. Spoločnosť pritom vychádza zo skúseností svojej materskej spoločnosti v Rakúsku, ktorá má s duálnym vzdelávaním bohaté skúsenosti. „Až 33 percent našich zamestnancov v Rakúsku prešlo duálnym vzdelávaním, Miba si ich vychovala pre seba,“ skonštatoval. Podľa jeho slov majú mladí ľudia počas duálneho vzdelávania príležitosť vyrastať vo firemnej kultúre a šancu byť perfektne pripravení na realitu na trhu práce. „Po skončení školy budú pripravení zapojiť sa okamžite do pracovného procesu bez ďalšej drahej rekvalifikácie. Dnešní absolventi stredných škôl nie sú pripravení na realitu. Majú problémy s ranným nástupom do práce, s viaczmennou prevádzkou, s osemhodinovým pracovným časom,“ zhodnotil prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.
V prvom ročníku pilotného projektu v Zlatých Moravciach bude študovať 30 žiakov v štvorročnom učebnom odbore mechanik – mechatronik. Praktickú výučbu v MIBA Steeltec absolvuje osem z nich, ostatných si rozdelia ďalšie firmy vo vrábeľskom priemyselnom parku. „Žiaci k nám nastúpia so štipendiom, ktoré bude platiť firma. Plus každá odpracovaná hodina bude finančne ohodnotená. Už prváci dostanú také podmienky, aby práca u nás bola pre nich motiváciou,“ skonštatoval Chudoba. Podnik musí pre žiakov vytvoriť podmienky na praktické vzdelávanie, pripraviť majstrov odbornej výchovy. Predpokladané náklady sú podľa Chudobu 50 až 100.000 eur. „Nechceme vytvárať separátne izolované pracovisko pre žiakov, práve naopak, chceme ich zaradiť do výrobného procesu pod dohľadom odborníka. Naša spoločnosť na projekte neparticipuje kvôli nejakým dotáciám, ale preto, lebo si uvedomujeme potrebu vychovávať si mladých ľudí.“ Zároveň skonštatoval, že firma nebude žiakov zaväzovať k tomu, aby v nej po ukončení štúdia zostali určitý čas pracovať. „Musíme im ponúknuť také podmienky, aby mali sami záujem zostať.“
Podľa Holečka budú prvé výsledky duálneho vzdelávania viditeľné najskôr v rokoch 2018 až 2020. Získať zamestnávateľov na duálny systém vzdelávania nebude podľa jeho slov jednoduché. V oblasti automobilového priemyslu v súčasnosti participuje na tomto systéme vzdelávania 0,05 percenta firiem, cieľom je získať 30 percent z nich do roku 2020. Od septembra je pripravených zapojiť sa do pilotného programu prvých 15 subdodávateľských firiem pre automobilový priemysel a šesť stredných odborných škôl. „Tá zmena je veľmi zložitá, pretože ju musíme urobiť v hlavách rodičov a detí, ktoré dnes nemajú záujem o tieto učebné odbory. Potom v hlavách riaditeľov škôl. Tí sa za 20 rokov naučili, že nemusia vychovávať ľudí pre trh práce, pretože peniaze od štátu dostávajú na hlavu a nikoho nezaujíma, či sú ich absolventi uplatniteľní na trhu práce. No a napokon v hlavách firiem, ktoré by mali byť sebestačné v príprave pracovnej sily pre vlastnú potrebu,“ skonštatoval Holeček. Pripomenul, že duálny systém vzdelávania nie je žiadna novinka, mali sme ho veľmi dobre fungujúci už v minulosti. „Možno na lepšej úrovni ako v krajinách, ktoré sú nám dnes vzorom. Pred zhruba 20 rokmi sme ho úplne zlikvidovali a teraz musíme začínať znova od nuly.“

Súvisiace články

Aktuálne správy