Custo Brasil: Ekonomiku potiahne pivo aj hodinový hotel

, hvg Foto: SITA

Je je nesporné, že neexistuje nikto, kto by sa nesnažil v Brazílii zarobiť na majstrovstvách počas nasledujúceho mesiaca. Ale aký bude výsledný účet pre hostiteľa, čo stojí pizza, koľko sa vyčapuje piva a kto sú najväčší sponzori? Pozrime sa na MS vo futbale cez optiku peňazí.

Brazília, ako snáď najväčší futbalový národ, skutočne na majstrovstvách nešetrila. Podľa odhadov to vychádza na 11,6 miliárd dolárov (asi 8,57 miliardy eur), ktoré vynaložili na infraštruktúru, štadióny, letiská, verejná dopravu a iné rekonštrukcie, či vylepšenia. Pre porovnanie, rovnaká udalosť pred štyrmi rokmi vyšla len na štyri miliardy dolárov (asi 2,96 milióna eur), vtedy sa zápasy v Južnej Afrike odohrali na desiatich štadiónoch. Tentoraz šla na rekonštrukciu 12 štadiónov tretina rozpočtu, s cieľom posilniť ekonomiku hostiteľského mesta.

Brazílčania vsadili na to, že sa im to všetko znásobene vráti. Podľa výpočtov ministra zodpovedného za národný cestovný ruch by príjmy z majstrovstiev mohli dosiahnuť až 13,6 miliardy dolárov (asi 10 miliárd eur). Očakáva sa, že v priebehu turnaja pricestuje asi 3,7 milióna turistov, ktorí v krajine nechajú počas svojho pobytu v priemere 2500 dolárov na hlavu (asi 1 848 eur). Táto suma zahŕňa let, lacné ubytovanie, vstupenku na šampionát a náklady na konzumáciu. Ak by niekto chcel fandiť počas celého podujatia, podľa odhadov by v Brazílii nechal aj 30 tisíc dolárov (asi 22 176 eur). Ale keď sme už spomenuli lacné ubytovanie, treba povedať, že tie vychytenejšie ubytovacie kapacity sú už naplnené, hlavne v Riu počas finále. Realitní odborníci hovoria o cenách v nebeských výšinách. Aj to je podľa nich dôvod, prečo sa už začína postupne obracať  pozornosť aj na objekty špecializujúce sa na úplne iný druh služieb. V hodinových hoteloch vyjde ubytovanie aj o 70 dolárov lacnejšie (asi 51,74 eur), než v iných alternatívach, navyše je často k dispozícii aj bazén.

Nielen ceny ubytovania, ale aj ostatných služieb posunuli Brazíliu medzi najdrahšie krajiny sveta. Podľa informácií CBS si počas šampionátu bez hanby vypýtajú za pizzu pepperoni aj 35 dolárov (25,87 eura), za cheeseburger 17 (12,57 eura) a aj cena suvenírov je vyššia ako obvykle. Okrem iného za to môžu vysoké dane a clá, zlou infraštruktúrou a byrokraciou podporovaná "Custo Brasil", čiže brazílska cenová politika, ktorá tlačí v súčasnosti priemerné ceny vyššie než sú v Európe, alebo dokonca v USA. Dokonca aj pri nákupe čipsov, čokolády a piva je lepšie sa mať na pozore, podľa prieskumu Nielsen počas majstrovstiev stúpne predaj týchto výrobkov o 10, 37 alebo až o 51 percent.

Málokomu asi zíde na um Brazília, ak sa povie pivo, hoci práve tu je tretí najväčší pivovar na svete. V tejto juhoamerickej krajine je podľa prieskumu po futbale druhou najobľúbenejšou národnou vášňou pitie piva. V krajine samby sa s každým štvrtým pollitrom piva spája futbal, dokonca aj nanuky predávajú s príchuťou piva. Odhaduje sa, že počas majstrovstiev davy fanúšikov zaplatia za tekutý chlieb počas tohto mesiaca niečo okolo 330 miliónov dolárov (asi 244 miliónov eur). Podľa prieskumu amerického Bernsteinu to znamená medziročný nárast o tri percentá.

Majstrovstvá však nepredstavujú dobrý biznis len pre domácich obchodníkov. Talianska Panini má mať v nasledujúcich týždňoch podľa odhadov Reuters pekný príjem z predaja samolepiek, až 89 miliónov libier (vyše 110 miliónov eur). Predať by sa malo okolo 330 miliónov kusov z kultovej nálepky, čo je o 50 percent viac, než dosiahol predaj v Južnej Afrike. Rovnako si mädlia ruky aj najväčšie anglické stávkové kancelárie, ktoré očakávajú zo stávok príjmy na úrovni miliardy libier (asi 1,24 miliardy eur).

Adidas, Coca-Cola, Hyundai a Kia Motors, Emirates, Sony, Visa. To sú nápisy, ktorá dominujú na  billboardoch počas majstrovstiev sveta. Reklama týchto značiek, najväčších partnerov FIFA, bude unavovať počas prestávok viac ako 3 miliardy ľudí. Medzinárodná futbalová federácia zinkasovala 1,6 miliardy dolárov (asi 1,18 miliardy eur) za predaj reklamných práv pre sponzorov. Futbalový zväz si ešte pripočíta príjmy za práva televíznych prenosov a tak sa dostáva ku konečnej odhadovanej sume vo výške 4 miliardy dolárov (asi 2,96 milardy eur). Je to zhruba o 300 miliónov dolárov (necelých 222 miliónov eur) viac než pred štyrmi rokmi a to ešte k tejto sume treba pripočítať peniaze vybrané na vstupenkách.

Podľa nedávneho prieskumu Repucom má najvyššiu marketingovú hodnotu meno Cristiano Ronaldo, tento hráč dostane len od Nike 9,5 milióna dolárov ročne (7,02 milióna eur), rovnako však je aj tvárou reklamy KFC. Za Ronaldom je v tesnom závese Messi, ktorý od Adidasu berie 9 miliónov dolárov ročne (6,65 milióna eur). Tento Argentínčan je tvárou Turkish Airlines, Pepsi a objavuje sa i v reklamách Dolce & Gabbana. Podľa prieskumu je treťou najlepšou „reklamnou plochou“ Gerard Piqué, ktorý aj napriek dosiahnutým profesijným úspechom je stále v očiach verejnosti známejší skôr ako manžel Shakiry. V súčasnej dobe ho môžeme vidieť výhradne v džínsoch značky Replay.

Ak by niekto dostal šialený nápad kúpiť všetkých hráčov zo súčasných majstrovstiev, potreboval by  5,2 miliardy libier (asi 6,47 miliardy eur). To je viac než ročný príjem Surinamu (prímorský štát v Južnej Amerike). Podľa odborníkov zo stávkových kancelárií je najdrahší favorizovaný tím Brazílie, jeho hodnotu vyčíslili na 407 miliónov libier (asi 506 miliónov eur). Druhí sú rovnako obľúbení Španieli, 315 200 000 libier (asi 392 088 568 eur). Tajné šance predstavujú Belgičania, na peňažnom trhu sú prekvapivo tretí najcennejší. Dvaja z najlepších svetových hráčov, Cristiano Ronaldo a Messi zvyšujú cenu portugalského a argentínskeho tímu, tieto mužstvá uzatvárajú prvú päťku najdrahších. Do Top 10 sa z tradičných európskych futbalových krajín dostalo Nemecko, Taliansko, Francúzsko a Anglicko. Najlacnejšie vyjdú Iránci, na celý káder by vám stačilo 3.600.000 libier (asi 4 478 000 eur).

O tom, kto je najlepší na ihrisku, sa rozhodne 13. júla. Povedľa veľkej slávy čaká na víťaza aj odmena od FIFA vo výške 35 miliónov dolárov (asi 25,87 milióna eur). Ostatným umiestneným musí stačiť, že si rozdelia 25 miliónov dolárov (asi 18,48 milióna eur), ale každý jeden z 32 tímov môže rátať s nejakou finančnou odmenou.

Súvisiace články

Aktuálne správy