Podivné črty bohatých: Lakomec, sociopat a ich čiernobiele videnie

, Fool Foto: SITA

Výška pravidelných príjmov bohatých ľudí má často len málo čo do činenia s celkovou hodnotou ich majetku. Niekto zarobí počas kariéry stovky miliónov, ale aj tak skončí na mizine. Niektorí ľudia s vysokými príjmami skrátka nevedia s peniazmi nakladať. Aké vlastnosti robia z ľudí boháčov?

Každý boháč vykazuje do určitej miery znaky sociopata. Ignoruje udalosti, ktoré obyčajných ľudí vedú k obavám a panike. Podobne sú na tom aj slávni investori, ktorí sa dokážu bez mihnutia oka prizerať hoci aj 50 % prepadom cien akcií.

Žraloky vidia čiernobielo. Vedci to vysvetľujú tým, že kontrast oproti pozadiu môže byť pre predátora užitočnejší k odhaleniu potenciálnej koristi ako zbytočné detaily. Zaujímajú ho len priestorové vzťahy. Rovnako tak "emocionálna farbosleposť" pomáha úspešným investorom rozlíšiť davovú hystériu od normálneho, očakávaného správania sa. Nedostatok empatie im zabraňuje chytiť sa do pasce paniky ostatných a umožňuje nazerať na svet z inej perspektívy. Vo finančnom svete to znamená schopnosť postaviť sa stádu. "Muž, ktorý dokáže robiť obyčajné veci, keď všetci okolo neho prepadajú šialenstvu," tak znela Napoleonova definícia vojenského génia.

Existujú štyri spôsoby, ako investovať:   
– neúspešne
– dlhodobo, s rôznou úspešnosťou
– krátkodobo, úspešne vďaka šťastiu   
– krátkodobo, úspešne vďaka manipulácii

Varianty 3 a 4 väčšinou skĺznu k výsledku bodu 1. Dlhodobé investovanie je jedinou rozumnou voľbou, avšak pre obyčajný ľudský mozog je neprirodzené. Sme naprogramovaní tak, aby sme sa hnali za okamžitým ziskom a vyhýbali sa okamžitým stratám.

Bohatí ľudia majú vzácnu schopnosť premostiť emocionálnu medzeru medzi súčasnosťou a vzdialenou budúcnosťou. Vyhýbajú sa krátkodobému horizontu. Pre akumuláciu bohatstva je nevyhnutne nutný dlhodobý výhľad.

V auguste 1929 napísal John Raskob článok Everyone ought to Be Rich, kde tvrdil, že postačí nakúpiť akcie a držať ich dostatočne dlho. O dva mesiace neskôr sa trh prepadol. Počas nasledujúcich štyroch rokov stratil 88 % hodnoty. Dodnes ľudia citujú Raskobov článok ako dôkaz iracionálnej mánie. Ale bolo to skutočne tak? Ktokoľvek, kto kúpil akcie v deň vydania článku, zhodnotil svoje peniaze počas 30 rokov šesťnásobne (očistené o infláciu).

Skutočnosť, že ľudia mrhajú príležitosťami, je tým pravým dôvodom toho, prečo síce každý bohatý byť môže, ale skutočným boháčom sa stáva málokto.

"Jedna z najlepších rád, ktorú som kedy počul, znie zhruba takto: Ak chcete uspieť, ujasnite si najprv cenu, ktorú zaplatíte," napísal raz Scott Adams, autor komiksových stripov Dilbert. Znie to triviálne. Cena za status boháča je skutočne jednoduchá. Musíte vedieť žiť pod svoje možnosti. To je veľmi náročná úloha. Väčšina ľudí chce byť bohatá preto, aby zapôsobila na ostatných. Míňať peniaze je ale najistejšia cesta, ako dosiahnuť pravý opak, o bohatstvo budete postupne prichádzať.

Dôvodom, prečo majú ľudia problémy s financiami, sú ich premrštené ašpirácie, želania a túžby vo vzťahu k ich príjmom. Veľkosť mediánového domu vzrástla v USA za posledných 25 rokov o 30 %, zatiaľ čo medián príjmov sa takmer nezmenil. S každým dodatočným dolárom narastajú túžby ľudí o približne 1,10 USD.

Bohatí sa vedia tejto pasce chamtivosti vyhnúť. Starajú sa menej než bežní ľudia o to, čo si o nich myslia ostatní. Po zvýšení platu sa zaobídu bez kúpy nového auta a po skvelom roku na burze neutratia výnosy za najnovšie módne výstrelky. Radšej skôr prestanú pracovať, než aby si kupovali drahé oblečenie a rozhadzovali.

Tí, ktorí sa dokážu obrniť proti túžbam a šoférovať „horšie“ auto alebo žiť v menšom dome, než by si mohli dovoliť, sú však veľmi zriedkavým príkladom. Daň bohatstvu je ochotná platiť len zhruba desatina ľudí. "Lakomec bohatne tým, že pôsobí chudobnejšie," píše básnik William Shenstone. "Extravagantný človek chudobnie tým, že sa snaží vyzerať bohato."

Súvisiace články

Aktuálne správy