NDS pre kartel vylúči stavbárov, ak tak rozhodne ÚVO

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš tvrdí, že ak Úrad pre verejné obstarávanie rozhodne, že účasť stavebných firiem v tendroch je pre kartel neprípustná, budú ich musieť vylúčiť. NDS zatiaľ čaká na usmernenie úradu, ako má postupovať.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vylúči z tendrov stavebné firmy, ktoré v minulosti uzavreli kartelovú dohodu v súťaži na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce. Podmienkou tohto kroku však podľa generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša je, aby o tom rozhodol Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Diaľničiari zatiaľ čakajú na usmernenie úradu, ako majú v tendroch postupovať k stavebným firmám, zapojeným do kartelovej dohody. „Ak úrad rozhodne, že je neprípustné, aby tieto firmy boli účastné prebiehajúcich verejných obstarávaní, tak nám nič iné nezostane, len tieto firmy vylúčiť. Záleží to od toho, ako Úrad pre verejné obstarávanie rozhodne,“ povedal Gajdoš. Najradšej by bol, keby úrad rozhodol čo najskôr.

Podľa šéfa diaľničiarov usmernenie ÚVO o postupe vo verejnom obstarávaní sa nemá týkať už bežiacich diaľničných stavieb zazmluvnených so zhotoviteľmi. „Neviem si predstaviť, aká by bola procedúra na to, aby rozhodnutie ovplyvnilo, v podstate rozsudok najvyššieho súdu, už existujúce zazmluvnené úseky. Máme viacero živých zmlúv aj na úsekoch, ktoré sú v prevádzke. Je to niečo, čo dnes nevnímame ako komplikáciu,“ dodal Gajdoš.

Najvyšší súd SR (NS) koncom vlaňajška definitívne potvrdil rozhodnutie Protimonopolného úradu SR (PMÚ), ktorý ešte v októbri 2006 udelil šiestim stavebným spoločnostiam pokutu v prepočte takmer 45 mil. eur za kartelovú dohodu v tendri na stavbu časti diaľnice Mengusovce – Jánovce. Zmenil pritom rozsudok Krajského súdu v Bratislave, ktorý na návrh stavebných firiem v decembri 2008 zrušil rozhodnutie úradu.

„Rozsudok Najvyššieho súdu SR v predmetnej veci toho času nie je právoplatný. Akékoľvek vyjadrenia Úradu pre verejné obstarávanie by boli predčasné,“ uviedol v stredu pre agentúru SITA hovorca ÚVO Ján Mažgút. Neodpovedal tak ani na otázky, kedy úrad plánuje spomínané usmernenie vydať, či sa bude týkať zainteresovaných firiem iba v tendroch v rámci rezortu dopravy a či môžu byť reálne vylúčené z verejného obstarávania.

Vykonateľnosť rozhodnutia PMÚ tak závisí od nadobudnutia právoplatnosti rozsudku najvyššieho súdu. Až potom začne plynúť 30-dňová lehota na zaplatenie pokuty. Portugalská spoločnosť Mota – Engil má zaplatiť 13,88 mil. eur, Strabag, a. s. Praha 12,21 mil. eur, Skanska DS, a. s. Brno 8,98 mil. eur, Doprastav, a. s. Bratislava 6,57 mil. eur, Inžinierske stavby, a. s. Košice 3,02 mil. eur a Betamont, s. r. o. Zvolen 131,15 tis. eur.

Ministerstvo dopravy podľa informácií agentúry SITA zastáva názor, že firmy, ktoré sa dopustia preukázaného kartelu, by mali byť postihnuté zákazom činnosti bez ohľadu na okolnosti. Nečestné firmy by totiž mohli umelo naťahovať konanie na súdoch a odvolávať sa, čím by sa vyhli trestu. Odborníkmi na posúdenie tejto špecifickej situácie však zo zákona sú právnici ÚVO a tí majú rozhodnúť o ďalšom postupe.

Podľa zákona sa verejného obstarávania môže zúčastniť uchádzač spĺňajúci podmienky osobného postavenia. V predchádzajúcich troch rokoch by mu napríklad nemalo byť preukázané závažné porušenie odborných povinností. Týka sa to najmä účasti na dohode obmedzujúcej hospodársku súťaž vo verejnom obstarávaní a porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania, za ktoré bola právoplatne uložená pokuta.

Súvisiace články

Aktuálne správy