Štát už vďaka refinancovaniu R1 ušetril už 2,6 mil. eur

Štát vďaka refinancovaniu výstavby rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou ušetril na prvej faktúre v tomto roku už 2,6 mil. eur. „Rovnakú sumu pritom ušetríme každého pol roka v nasledujúcich takmer troch desaťročiach,“ uviedol v pondelok štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Viktor Stromček. Celková úspora z refinancovania by sa mala pre vyšplhať na 144,5 mil. eur. Štát sa totiž rozhodol nahradiť pôvodný úver od bánk projektovými dlhopismi s pevnou úrokovou sadzbou a so splatnosťou v roku 2039. Výsledok emitovania projektových dlhopisov je v prípade prvého slovenského PPP projektu pritom oproti odhadom pred ich emisiou o 15 mil. eur výhodnejší.

Dopyt investorov po týchto dlhopisoch prevýšil podľa ministerstva dopravy ich ponuku o takmer 20 percent. Navrhnutý model financovania cez projektové dlhopisy bol vypracovaný v spolupráci s koncesionárom Granvia a s dvoma finančnými inštitúciami, Deutsche Bank a HSBC. Emitované projektové dlhopisy majú 26-ročnú splatnosť. Na ušetrenej sume z refinancovania má rezort dopravy ako verejný obstarávateľ PPP projektu podiel 90 % a Granvia ako koncesionár 10 %.

Rýchlostná cesta R1 Pribina je doteraz jediný slovenský cestný PPP projekt financovaný aj postavený súkromnou spoločnosťou. Počas 30 rokov koncesie mal pôvodne rezort dopravy zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 3,9 mld. eur. Refinancovanie projektu a priaznivý vývoj na finančných trhoch túto sumu znižuje. Výstavba zhruba 51 kilometrov R1 cez PPP stála takmer 900 mil. eur, na financovaní projektu sa podieľalo konzorcium dvanástich komerčných bánk a Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Prvé tri úseky R1 v rámci PPP medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke okolo 45 kilometrov sú v prevádzke od 28. októbra 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra od 27. júla 2012.

Súvisiace články

Aktuálne správy