Sme spasení, je tu nová revolúcia!

, project-syndicate Foto:publicaffairs.ubc.ca;mckinsey

Mnoho ľudí sa bálo toho, že svet zostane bez katalyzátora revolučných myšlienok a inovatívnych riešení. Ekonómovia ale vyhlasujú, že sme zachránení, nadišiel totiž čas digitálnej éry.

Podľa niektorých názorov by mala svetová ekonomika v budúcom desaťročí stagnovať, no výkon neupadne kvôli súčasnej kríze, ale preto, že svet zostane bez revolučných myšlienok a bez inovácií budeme len prešľapovať na mieste. Protichodný názor má na budúcnosť ľudstva Dominic Barton, riaditeľ McKinsey, ktorý je presvedčený, že je katalyzátor, podobný priemyselnej revolúcii, ktorý nám dá potrebný impulz je príchod digitálneho veku.

Dnes si nedokážeme predstaviť naše životy bez všadeprítomného internetu či  počítača, čoraz viac z nás ani bez inteligentného telefónu a tabletu. A bude toho čoraz viac, prichádzajú inteligentné hodinky, chladničky, alebo dokonca aj topánky. Pomaly už všetko vôkol nás bude inteligentné. Toto obrovské množstvá informácií sa nielen prenáša, ale aj uchováva. Ešte prejde pár rokov a celý náš (skutočne prežitý) život budeme mať k dispozícii. Stačí kliknutie a zistíme kedy a kde sme si čo nakupovali, kedy sme sa vybrali do kina a za kultúrou, čo jeme, kedy spíme, skrátka všetko.

Dominic Barton považuje za novú revolúciu toto neuveriteľné množstvo dát, čo má predstavovať ďalšiu posilu pre svetovú ekonomiku. Barton predpokladá také „nakopnutie“ oživenia ekonomiky, ktoré 2 až 3 krát prekoná účinky prvej priemyselnej revolúcie. Vedci zistili, že množstvo dát uložených na celom svete v roku 2020 vzrastie 50 krát voči tomu, čo sme tu mali v roku 2010.

Za menej ako desať rokov sa stanú údaje, uložené informácie, kľúčovým zdrojom. Už to nebude ropa, zlato, či pôda na obrábanie, ale dáta. Firmy budú optimalizovať svoju produkciu, predajné a marketingové aktivity na základe našich životy pretavených do digitálneho signálu núl a jednotiek.  Výskumníci z MIT už v roku 2011 poukázali na tie spoločnosti, ktoré sa zaoberajú profesionálnym  zberom a vyhodnotením údajov, čím získavajú z hľadiska produktivity neprekonateľnú výhodu nad  svojimi konkurentmi, ktorí zaspali niekde v dobe kamennej.

Už dnes v komerčnom sektor napríklad energetické, telekomunikačné alebo farmaceutické spoločnosti zhromažďujú obrovské množstvá dát.
Veľké organizácie čelia nestálej potrebe udržiavať rozsiahle súbory v súlade s vládnymi nariadeniami. S postupnou digitalizáciou narastá objem archivovaných elektronických dokumentov, e – mailových správ a ďalších záznamov o elektronickej komunikácii. Najťažšie je v týchto údajoch nájsť informácie podstatné pre daný biznis. Pracovníci trávia dnes takmer štvrtinu svojho času práve vyhľadávaním informácií, pričom čas na získanie týchto informácií môže mať vplyv nielen na vnútornú produktivitu firmy , ale tiež napríklad na spokojnosť a lojalitu zákazníkov.

Už v nie príliš vzdialenej budúcnosti, budú veľkými víťazmi práve tí, ktorí zbierajú a triedia všetky možné dáta o spotrebiteľoch a ich návykoch. Firma, ktorá za pár rokov nebude mať vedľa marketingového a finančného riaditeľa aj ďalšieho manažéra zodpovedného za dáta (samozrejme sa musí nájsť pre túto funkciu nejaké oveľa nápaditejšie označenie), bude v digitálnej ére ťahať za kratší koniec a odsúdená na zánik. V tomto rýchlo meniacom sa svete totiž niekoľkoročné oneskorenie znamená istú smrť. Dominic Barton je, čo sa týka výhľadu pre rast, optimista. Podľa neho svet nebude spomaľovať a stagnovať, ale naopak, všetko sa urýchli. Všetko sa bude točiť okolo zdroja číslo jeden, digitálnych údajoch.

Súvisiace články

Aktuálne správy