Celková kúpna sila seniorských spotrebiteľov sa postupne zvyšuje

S prudkým starnutím populácie, ktoré je spôsobené hlavne zvyšujúcou sa očakávanou dĺžkou dožitia a nízkou mierou pôrodnosti, sa zvyšuje aj celková kúpna sila seniorských spotrebiteľov. Do staršieho veku navyše prichádzajú aj osoby, ktoré väčšiu časť pracovného života prežili po roku 1989.
„Oba tieto procesy v slovenskej spoločnosti pôsobia, sú však len v počiatočnej fáze, a preto sa zatiaľ markantnejšie neprejavujú,“ povedal na margo súčasného vývoja na Slovensku Viliam Páleník z ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV).
S meniacou sa demografiou získava čoraz väčšiu pozornosť takzvaná strieborná ekonomika, ktorú Páleník definuje ako potenciál, ktorý predstavujú inovatívne produkty a služby vyvinuté pre zvyšovanie kvality života v narastajúcom veku. „Stále viac ľudí si uvedomuje tento rastúci priestor, ktorý sa na trhu naskytol práve vďaka starnúcim spoluobčanom,“ skonštatoval.
Na potreby seniorov reagujú aj priemyselní výrobcovia, ktorí prispôsobujú svoj sortiment a dizajn výrobkov seniorom. Tento trend sa však v súčasnosti prejavuje najmä v Japonsku a západnej Európe. Na Slovensku zatiaľ len v exportných odvetviach. „V poslednej dobe sa to paradoxne prejavilo aktivitami ‚šmejdov‘. Keďže sa seniori stávajú zaujímavejšou spotrebnou skupinou, generovalo to takúto špecifickú skupinu tiež obchodníkov,“ skonštatoval Páleník.

Súvisiace články

Aktuálne správy