Dopravný priestupok v zahraničí: Po novom mastnú pokutu zaplatíte doma

, Bruxinfo Foto:SITA

Odteraz sa nevyhnú pokutám za porušenie dopravných predpisov ani zahraniční motoristi. Členské štáty totiž budú povinné vydať údaje o vodičovi do krajiny, kde priestupok spôsobil.

Raz a navždy sa skončili tie časy, kedy za prekročenie rýchlosti, či spôsobenie dopravnej nehody nedokážu „skasírovať“ odfoteného vodiča, pretože v krajine, kde sa dopustil priestupku nepoznajú jeho adresu.

Minulý týždeň totiž vstúpil do platnosti právny predpis EU, podľa ktorého štáty únie povinné vydať údaje o vodičovi, ktorý sa v zahraničí dopustil dopravného priestupku, navyše na žiadosť krajiny mu bude môcť by doma vyrubená aj pokuta.

Na tejto smernici sa únijné krajiny zhodli ešte v lete 2011, pôvodný návrh komisie hovoril len o prekročení rýchlosti, prejazde na červenú, ignorovaní bezpečnostných pásov, či šoférovaní v stave opitosti. Po troch rokoch debát, hlavne však z iniciatívy od belgického predsedníctva, sa do zoznamu pridáva aj jazda v zakázanom pruhu (vyhradenom napr. pre autobusy), telefonovanie počas jazdy a v prípade motorkárov použitie prilby.

Smernica si kladie za cieľ zásadne zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, spolupráca sa nevzťahuje na vymáhanie pokút za parkovanie a iných predpisov, ktoré sú na úrovni miestne samosprávy, alebo spadá do kompetencie súkromnej ​​firmy.

Ak sa teda Slovák dopustí jedného zo spomenutých priestupkov, napríklad v Rakúsku, rakúske orgány si vyžiadajú relevantné informácie zo slovenského registra. Poštou dostane Slovák pokutu podľa rakúskej legislatívy, na základe platných sadzieb pokút v Rakúsku. Túto pokutu zaplatí na Slovensku.

Nevznikne žiadna nová nadnárodná databáza, predpisy stanovujú iba prísnejšie podmienky spolupráce národných registrov. Na základe dohody sa bude využívať systém EUCARIS, z ktorého budú orgány povinné vydávať údaje o štátnych príslušníkov na požiadanie iných členských štátov.

Základom zákona je, mimochodom nič nové, že občan si musí byť vedomí pravidiel krajiny, do ktorej cestuje. Európska únia a Európska komisia hovoria o vytvorení webovej stránky pre získanie potrebných informácií. EP chcel ísť pôvodne ešte ďalej, členské štáty mali mať povinnosť šíriť informačné materiály a organizovať kampane, pretože v dopravných predpisoch rôznych krajín sú významné rozdiely. Problémom môže byť napríklad skutočnosť, že niektoré členské štáty v každom prípade pokutujú majiteľa vozidla, aj keď sa priestupku dopustil iný vodič (objektívna zodpovednosť). Prijatá smernica má spravidla potrestať majiteľa vozidla, ale má rešpektovať aj  právne predpisy jednotlivých štátov. Bude to teda zodpovednosť národných orgánov vyšetriť, kto v skutočnosti riadil auto.

Vyhodnotenie smernice EÚ bude o tri roky, a potom sa môžu zaviesť ďalšie opatrenia na uplatnenie práva. Aký vplyv bude mať na bezpečnosť cestnej premávky zatiaľ známe nie je, no podľa výpočtov EÚ by počet smrteľných nehôd mal ročne klesnúť o 30 tisíc.

Súvisiace články

Aktuálne správy