Začali sa rokovania s Bruselom o diaľnici Turany – Hubová

Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody začali sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany - Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000.

Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody začali v stredu v Bruseli sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie (EK) o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informovalo ministerstvo dopravy.

Slovenská delegácia v stredu prezentovala zástupcom Generálneho riaditeľstva pre životné prostredie výsledky verejného prerokovania správy nezávislého experta Petra Rotha so zástupcami samosprávy a občianskych združení. Predstavila tiež ďalšie zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku diaľnice na životné prostredie. Zástupcovia Európskej komisie podľa rezortu dopravy ocenili prístup slovenskej strany k tejto komplikovanej otázke vyjadrením, že Slovensko prvýkrát za dlhé obdobie prišlo s konštruktívnym riešením, ktoré je v súlade s európskou legislatívou.

„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení. Veríme, že rokovania dopadnú čo najlepšie pre Slovensko z pohľadu dobudovania diaľnice medzi Bratislavou a Košicami,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák, ktorý spolu so štátnym tajomníkom ministerstva životného prostredia Jánom Ilavským viedol rokovania za slovenskú stranu.

Úsek D1 Turany – Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu

nám Brusel preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt. Odhadované náklady na stavbu diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel.

Ekologickí aktivisti presadzujú novú trasu stavby diaľnice s tunelom Korbeľka, čo by oddialilo začiatok práce o niekoľko rokov. Poslanci parlamentu za OĽaNO, predseda výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba a člen výboru Martin Fecko nedávno listom upozornili eurokomisárov pre životné prostredie a regionálnu politiku Janeza Potočnika a Johannesa Hahna, že pri povrchovom variante výstavby diaľnice Turany – Hubová ide o zjavné porušenie európskych smerníc a dohovorov pri ochrane prírody a krajiny. Poslanci preto požiadali eurokomisárov o prehodnotenie trasy diaľnice a prijatie variantu s tunelom Korbeľka.

Súvisiace články

Aktuálne správy