Schválili financie na terminál kombinovanej dopravy Košice

Minister dopravy Ján Figeľ schválil zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projektovanie a výstavbu terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach.

Vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavba terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach má už zabezpečené financovanie. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) schválil zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na tento národný projekt. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informovalo ministerstvo dopravy. Prijímateľom pomoci z Operačného programu Doprava sú Železnice Slovenskej republiky, ktoré už začali súťaž na zhotoviteľa diela. Otváranie ponúk je naplánované na začiatok apríla.

Odhadovaná cena na projekt terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach je vyše 37 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Dokončenie projektovej dokumentácie na košický terminál sa očakáva do júna 2013 a samotná výstavba do konca roka 2014. Terminál umožní vytvorenie podmienok pre rozvoj intermodálnej dopravy medzi cestnou a železničnou dopravou na východnom Slovensku.

„Intermodálna preprava je trendom 21. storočia. Jej hlavným prínosom je odľahčenie ciest a podpora železničnej prepravy, ktorá je ekologickejšia. Viaceré druhy dopravy sa dajú kombinovať, musí to však byť efektívne,“ uviedol minister Figeľ. Dodal, že realizácia žilinského terminálu, vrátane jeho doprojektovania, sa už začala, súťaž na košický terminál finišuje. „Vzhľadom na výrazné zníženie ceny v tendri na žilinský terminál predpokladám úspory aj v prípade Košíc. Za ušetrené peniaze plánujeme v súčasnom programovom období eurofondov ešte výstavbu terminálov v Bratislave a Leopoldove“, uzavrel Figeľ.

Hlavnými prínosmi košického terminálu podľa rezortu dopravy majú byť zvýšenie podielu ekologickejších druhov dopráv, pozitívny dopad na zvýšenie bezpečnosti v cestnej dopravy presunom záťažových prúdov z priamej cestnej dopravy na intermodálnu prepravu, ako aj vytvorenie podmienok pre sústredenie dopravných a logistických služieb. Zároveň by sa malo znížiť zaťaženie životného prostredia v dôsledku optimalizácie obslužných prepráv a pribudnúť nové podnikateľské možností. Budúci terminál má byť prínosom aj k zvýšeniu podielu intermodálnej prepravy tovaru na celkovej doprave na Slovensku.

Súvisiace články

Aktuálne správy