Výskumníci zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre vytvorili elektrickú alternatívu Samoroba

Autonómne zariadenie Samorob, ktoré pred štyrmi rokmi vyvinuli a vyrobili na Katedre elektrotechniky, automatizácie a informatiky Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre, má elektrickú alternatívu, informovala hovorkyňa SPU Renáta Chosraviová.

Salamander 600rc získal svoje pomenovanie podľa technológie pohybu. Kĺbové riadenie pracuje na princípe pohybu jašterice, ktoré sa lomia v strede drieku, keď menia smer pohybu, vysvetlil Vladimír Cviklovič, vedúci tímu vývojárov z Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU. 

zelený Salamander foto: uniag.sk

Samorob váži okolo 600 kilogramov, Salamander je ľahší

Samorob s masívnou hydraulikou a spaľovacím motorom váži okolo 600 kilogramov, úspornejší Salamander je o polovicu ľahší. Zároveň má inovatívny spôsob kĺbového riadenia, čo mu uľahčuje pohyb v teréne, v poľnohospodárskych a lesníckych podmienkach. Má nižšie ťažisko, je stabilnejší. Vďaka traktorovému vzoru pneumatík s dvojmontážou má vyššiu ťažnú silu, opísal autonómne zariadenie Cviklovič. 

Elektromobil je poháňaný elektromotormi, obe nápravy sú hnané, celkový výkon na nápravách je 6 kW. Využíva elektricky a elektronicky riadenú hydrauliku, ktorá je v poľnohospodárskych podmienkach nenahraditeľná. Hydraulický obvod je hnaný elektromotorom. Výkon hydrauliky je dimenzovaný na 2 kW a umožňuje pripájať aj externé zariadenia. 

Samorob

Autonómny mobilný robot Samorob. Foto: TASR

Salamandra zostrojili s podporou externej firmy

Autonómny elektromobil Salamander sa môže pohybovať maximálnou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Na rozdiel od Samoroba, ktorého od prvej skrutky po poslednú vyrobili v dielňach technickej fakulty, Salamandra zostrojili s podporou externej firmy.

„Nemali sme kapacity, aby sme tentoraz dokázali zostrojiť celého robota. Našou úlohou je predovšetkým automatizácia a autonómne riadenie. Obrátili sme sa preto na vývojársku spoločnosť, ktorá na základe nami vyšpecifikovaných podmienok vozidlo zostrojila len za náklady,“ skonštatoval Cviklovič. Salamander mechanicky funguje bez problémov, výskumný tím v súčasnosti pracuje na kompletnej automatizácii jeho systému. 

Viac o téme: elektromobilita , veda výskum inovácie

Súvisiace články

Aktuálne správy