Svet sa hýbe rýchlym tempom: Niektoré reštaurácie vidia budúcnosť v robotických čašníkoch

V jedálňach po celom svete sa ich už preháňajú desaťtisíce. Stroje siahajúce človeku asi po pás vedia vítať hostí, doviesť ich k ich stolu, doručiť im jedlo a nápoje a odviezť špinavé riady do kuchyne. Robotickí čašníci sa v posledných rokoch predávajú čoraz viac a mnohí v nich vidia odpoveď na problémy s nedostatkom pracovníkov v gastre, píše agentúra AP.

„Nemám pochýb o tom, že toto je smer, ktorým svet ide,“ povedal Dennis Reynolds, dekan hotelierskej fakulty na vysokej škole University of Houston. V školskej reštaurácii robota používajú od decembra a podľa Reynoldsa to uľahčilo prácu ľudskému personálu a zvýšilo efektivitu.

Iní sú za to, že roboti-čašníci sú skôr marketingovým trikom, ktorý je ďaleko od toho, aby nahradil skutočné čašníky a servírky. Nedokážu prijímať objednávky a mnohé reštaurácie majú schody, vonkajšie terasy alebo iné prekážky, s ktorými sa nevedia vyrovnať. „Reštaurácie sú celkom chaotické miesta, takže je dosť ťažké zapojiť automatizáciu tak, aby to bolo naozaj produktívne,“ myslí si Craig Le Clair, ktorý sa automatizáciou práce zaoberá v poradenskej spoločnosti Forrester.

Napriek tomu robotov stále viac pribúda

Spoločnosť Bear Robotics sídliaca v kalifornskej Silicon Valley predstavila svojho robota Servi v roku 2021 a očakáva, že do konca roka sa ich bude v 44 amerických štátoch a v zahraničí využívať na 10 000 kusov. Čínska firma Pudu Robotics založená v roku 2016 už do celého sveta dodala 56 000 robotov.

„Všetky reťazce reštaurácií usilujú o čo najvyššiu mieru automatizácie,“ povedal Phil Zheng z texaskej spoločnosti Richtech Robotics, ktorá sa zameriava na servery pre robotov. „Počas ďalšieho roka, dvoch ich ľudia budú stretávať všade,“ dodal.

Model BellaBot od Pudu Robotics si kúpil aj Li Zhai, keď mal v lete roku 2021 problém nájsť pracovníkov pre svoju reštauráciu Noodle Topia na predmestí Detroitu. Robot mal taký úspech, že zaobstaral ďalšie dva. Teraz jeden stroj odvádza návštevníkov k stolom, zatiaľ čo ďalší k nim doručuje misky s horúcimi nudlami.

Zamestnanci skladajú špinavé riady na tretieho robota, ktorý ho odváža späť do kuchyne. Zhaiovi pritom stačia traja ľudia pri rovnakom vyťažení podniku, ktoré predtým vyžadovalo päť až šesť zamestnancov. A kým robot stojí asi 15 000 dolárov, zamestnanec stojí päť až šesť tisíc za mesiac, povedal.

Čašníci majú vďaka robotom viac času na zákazníkov

Podľa Zhaia majú čašníci vďaka robotom viac času na konverzáciu so zákazníkmi, čo im zase zvyšuje prepitné. A zákazníci často na sociálne siete pridávajú videá robotov, čo priťahuje záujem ďalších ľudí. „Okrem toho, že uberajú prácu, roboti generujú tržby,“ povedal reštaurátor.

Interakcie ľudských čašníkov s tými robotickými sa môžu líšiť. Betsy Reynosaová, ktorá pracuje s modelom BellaBot v reštaurácii vo floridskom West Melbourne, povedala, že robot dokáže byť otravný. „Nemôžete mu povedať, aby uhol, alebo niečo také,“ uviedla. Okrem toho zažila zákazníkov, ktorí kontakt s robotom odmietali. Celkovo ho ale hodnotila ako prínos, pretože vďaka nemu nemusí toľko chodiť do kuchyne a späť a môže sa viac venovať zákazníkom.

Ďalšie technológie prestanú vzbudzovať obavy

Problémy s nedostatkom pracovníkov urýchlili po celom svete prijímanie robotov, myslí si Le Clair. V Spojených štátoch gastropriemysel na konci minulého roka zamestnával 15 miliónov ľudí, čo bolo stále o 400 000 menej ako pred začiatkom pandémie, uvádza podnikateľská komora National Restaurant Association. V nedávnom prieskume jej 62 percent reštaurácií povedalo, že nemajú dostatok zamestnancov na to, aby sa vyrovnali s úrovňou dopytu.

Obavy o hygienu spojené s pandémiou a rozmach nových technológií ako sú menu vo forme QR kódov rovnako pripravili pôdu pre robotov, povedal Karthik Namasivayam, ktorý vedie odbor podnikania v gastronómii na Michiganskej štátnej univerzite. „Akonáhle podnik začne rozumieť istej technológii a pracovať s ňou, ďalšie technológie prestanú budiť takéto obavy a budú s postupom času prijímané oveľa ochotnejšie,“ dodal.

Viac o téme: gastro , reštaurácie , robot , zamestnanie

Súvisiace články

Aktuálne správy