Sabotuje Musk vlastnú firmu? Náhlym rebrandingom ju mal obrať o miliardy dolárov, skončiť to môže aj na súde

, Redakcia

Viaceré rozhodnutia jedného z najbohatších ľudí sveta Elona Muska v súvislosti s jeho akvizíciou mikroblogovacej siete Twitter zostávajú len ťažko pochopiteľné. Niekedy to skutočne vyzerá, že svoju vlastnú 44-miliardovú investíciu jednoducho sabotuje.

Inak tomu nie je ani pri náhlom víkendovom rebrandingu spoločnosti Twitter, kedy známeho vtáčika v logu vymenilo jednoduché písmeno X. Musk sa pritom údajne hodlá zbaviť aj všetkého, čo bolo s týmto logom spojené. Teda názvu Twitter, zabudnúť by sme mali aj na zaužívané slová, ktoré z neho rokmi vyplynuli, ako „tweet“, či „tweetovanie“. Podľa odborníkov však robí obrovskú chybu, ktorá ho bude stáť v lepšom prípade „iba“ jednotky miliárd dolárov.

Podľa webu time.com je totiž veľmi zriedkavé, že sa firemné značky tak prepletú s každodennou konverzáciou, ako to bolo práve v prípade Twitteru. A z máloktorej značky vznikne všeobecne používané sloveso, ako v tomto prípade „tweetovať“. O to cennejšia značka pôvodného Twitteru podľa odborníkov bola. Musk sa týmto krokom mohol podľa nich pripraviť o 4 až 20 miliárd dolárov, čo je suma, na ktorú brandingové firmy značku Twitter ohodnocovali.

Príbeh loga vtáčika a budovanie poznania značky Twitteru, zapracovanie tweetu a tweetovania do bežného jazyka, totiž trvalo 15 rokov a ide vlastne o jeden z najväčších úspechov tejto spoločnosti. Roky sa jej logo totiž objavovalo na rôznych weboch popri oveľa väčších hráčoch v rámci sociálnych sietí, ako Facebook či Instagram.

Nová myšlienka za písmenom X bude vyžadovať budovanie od nuly. Hoci fascinácia Muska X-kom je neodškriepiteľná už roky. Je tiež súčasťou názvu jednej z jeho vlajkových lodí, vesmírnej spoločnosti SpaceX, koniec-koncov samotná materská spoločnosť Twitteru sa volá X Corp. V prípade Twitteru s jeho históriou to však môže byť komplikované.

Skončí Muskove „X“ na súde?

Fakt, že Musk v podstate „hádže do koša“ miliardy v hodnote pôvodnej značky a loga Twitteru, však nemusí byť jediným negatívnym vyústením tohto rebrandingu. X je totiž tak všeobecný a zaužívaný názov, že existuje veľká pravdepodobnosť, že skončí na súde. Právo na duševné vlastníctvo písmena X majú totiž podľa agentúry ČTK aj iné firmy, vrátane gigantov ako MicrosoftMeta Platforms.

rebranding loga spoločnosti Twitter
Skončí Muskovo nové logo Twitteru na súde? Foto: SITA/AP

„Existuje stopercentná pravdepodobnosť, že Twitter kvôli tomu niekto zažaluje,“ povedal právnik špecializujúci sa na ochranné známky Josh Gerben. Uviedol, že napočítal takmer 900 aktívnych registrácií ochranných známok v Spojených štátoch, ktoré už pokrývajú písmeno X v celom rade odvetví.

Microsoft od roku 2003 vlastní ochrannú známku X súvisiacu s komunikáciou o jeho videohernom systéme Xbox. Meta Platforms, ktorá začiatkom tohto mesiaca spustila sociálnu sieť Threads, nového rivala Twitteru, vlastnú federálnu ochrannú známku registrovanú v roku 2019. Tá sa vzťahuje na modrobiele písmeno X pre oblasti softvéru či sociálnych médií.

S problémami v oblasti duševného vlastníctva sa potýka aj samotná Meta, keď začala používať tento názov namiesto názvu Facebook. Čelia žalobám o ochranné známky, ktoré vlani podala investičná spoločnosť Metacapital a spoločnosť MetaX pre virtuálnu realitu. Ďalší spor urovnala kvôli svojmu novému logu symbolizujúcemu nekonečno.

Meta a Microsoft však pravdepodobne nepodajú žalobu, ak sa nebudú cítiť v ohrození, že značka Twitter, respektíve X, zasahuje do hodnoty značky, ktorú si vybudovali, dodal Gerben.

Viac o téme: Elon Musk , Facebook , Instagram , Meta Platforms , Microsoft , SpaceX , Threads , Twitter

Súvisiace články

Aktuálne správy