Európska únia začala kvôli regulácii internetu vyšetrovať firmy Apple, Google a Meta

Európska komisia (EK) začala prvé vyšetrovanie amerických technologických spoločností Apple, Google a Meta Platforms v súvislosti s možným porušovaním Nariadenia o digitálnych trhoch (DMA). Komisia to v pondelok oznámila v tlačovej správe. Nariadenie začalo v plnom rozsahu platiť tento mesiac.

„Komisia má podozrenie, že opatrenia zavedené týmito strážcami prístupu zaostávajú za efektívnym plnením ich záväzkov podľa DMA,“ napísala komisia. Tá plní v EÚ okrem iného aj úlohu protimonopolného úradu.

Za strážcu prístupu čiže gatekeepers označila komisia vlani v septembri šesť veľkých internetových spoločností, ktoré musia spĺňať pravidlá digitálnej normy DMA. Päť firiem je zo Spojených štátov, a to Apple, Google, Microsoft, Amazon a Meta, šiestou je čínska spoločnosť ByteDance, ktorá vlastní platformu TikTok. Globálne digitálne firmy musia dodržiavať nové pravidlá, ktorých zmyslom je lepšie ochraňovať podnikanie ich menšej konkurencie.

Európska komisia teraz skúma, či Apple a Google úplne dodržiavajú pravidlá nariadenia DMA, ktoré okrem iného vyžadujú, aby technologické spoločnosti umožnili vývojárom aplikácií nasmerovať užívateľov na ponuky dostupné mimo ich obchodov s aplikáciami. Komisia má obavy, že tieto dve spoločnosti využívajú rôzne obmedzenia vrátane účtovania poplatkov, čím bránia aplikáciám vo voľnom propagovaní ponúk.

Komisia sa obáva, že opatrenia spoločnosti Google povedú k zlému zaobchádzaniu s výsledkami vyhľadávania služieb tretích strán

Google tiež čelí vyšetrovaniu pre nedodržiavanie ustanovení nariadenia DMA, ktorá technologickým gigantom bráni uprednostňovať svoje vlastné služby pred službami konkurencie. Komisia sa obáva, že opatrenia spoločnosti Google povedú k tomu, že so službami tretích strán na stránke s výsledkami vyhľadávania Google sa nebude zaobchádzať „spravodlivým a nediskriminačným spôsobom“.

Komisia tiež skúma, či Apple robí dosť na to, aby užívateľom svojich iPhonov umožnil ľahko meniť webové prehliadače. Preveruje tiež, či ponuka Mety, ktorá obnáša nutnosť platiť mesačný poplatok za verzie Facebooku alebo Instagramu bez reklám, neznamená aj naďalej zhromažďovanie osobných údajov o užívateľoch.

Viac o téme: Apple , Európska digitálna norma DMA , Európska komisia EK , Google , Internet , Meta Platforms , regulácia , vyšetrovanie

Súvisiace články

Aktuálne správy