Obchody v Spojených štátoch obmedzujú samoobslužné pokladne

Prevádzkovatelia obchodov v Spojených štátoch menia spôsob používania samoobslužných pokladní. Niektoré firmy ich úplne rušia, iné, ako Target, Dollar General a regionálny reťazec Schnucks, obmedzujú počty položiek, ktoré si zákazníci môžu k samoobslužným pokladniam priniesť. Chcú tak znížiť straty z krádeží, zlepšiť skúsenosti zákazníkov a uľaviť personálu, píše list The Wall Street Journal (WSJ).

Hovorca firmy Walmart uviedol, že v posledných mesiacoch firma na základe spätnej väzby od zamestnancov a zákazníkov samoobslužnej pokladne z viacerých obchodov stiahla.

„Keď boli samoobslužné pokladne prvýkrát zavedené, boli určené pre menšie objednávky,“ povedal hovorca firmy Schnuck Paul Simon. Keď sa ich využitie rozšírilo na väčší počet položiek, je potrebné všetko prehodnotiť, dodal. Schnuck tak teraz obmedzuje využitie samoobslužných pokladní na najviac desať položiek. Hoci hlavným zámerom má byť zlepšenie služieb zákazníkom a efektívnosť pokladní, firma tiež očakáva určité zníženie počtu krádeží, povedal Simon.

Zákazníci chcú rýchle dokončenie nakupovania, ale najväčšie náklady obchodu často predstavuje pracovná sila. Samoobslužné pokladne boli zavedené, aby sa znížili náklady na obsluhu pokladní. Vďaka samoobslužným pokladniam môže jeden pracovník sledovať niekoľkých nakupujúcich súčasne a prípadne im pomôcť.

Niektoré firmy zaviedli samoobslužné pokladne už pred 20 rokmi

Firmy ako CVS Health zaviedli samoobslužné pokladne už pred 20 rokmi. Ich využitie zrýchlila pandémia choroby covid-19, keď sa znížil kontakt medzi ľuďmi. Samoobslužné pokladne však prispeli tiež k nárastu tzv. shrink, čo je termín, ktorý sa používa v maloobchode k popisu strát spôsobených krádežami, stratou zásob alebo poškodením tovaru. Dôvodom je to, že nakupujúci robia chyby alebo kradnú. Obchodníci, ktorí váhajú, či vynaložia viac peňazí na zamestnanca, sa rozhodujú, či dajú prednosť zníženiu nákladov na pracovnú silu alebo boju so stratami z krádeží.

V prieskume uskutočnenom vlani spoločnosťou LendingTree medzi 2000 nakupujúcou zhruba pätina ľudí uviedla, že pri použití samoobslužnej pokladne si omylom zobrala tovar bez toho, aby zaň zaplatila. Približne 15 percent užívateľov samoobslužných pokladní sa priznalo, že nejakú položku ukradli zámerne. Niektorí ľudia na sociálnych sieťach zverejňujú videá, na ktorých nakupujúci skenujú položku s nižšou cenou namiesto drahšej položky, ktorá mala byť naskenovaná.

„Predtým boli krádeže v obchodoch väčšinou neviditeľné,“ povedal viceprezident pre ochranu majetku a maloobchodné operácie z národného zväzu maloobchodu NRF David Johnston. „Dnes sme svedkami praktík, ktoré sú úplne zjavné a bez hanby.“

Obmedzili počet položiek pre nákup pri samoobslužných pokladniach na desať

Väčšina obchodov firmy Target obmedzila počet položiek pre nákup pri samoobslužných pokladniach na desať. Pri testovaní v niektorých predajniach firma zistila, že sa tak skrátila doba odbavenia zákazníkov na polovicu v porovnaní s miestami, kde toto obmedzenie nebolo zavedené. Po zavedení vo všetkých predajniach tiež zamestnanci zaznamenali zníženie počtu stratených tovarov, uviedol zástupca firmy.

Najväčší americký maloobchodný reťazec Walmart v niektorých miestach úplne zrušil samoobslužné pokladne a nahradil ich pokladňami s obsluhou. Niekde môžu samoobslužné pokladne využiť zákazníci so zvýhodneným členstvom, za ktorý platí ročný poplatok.

Walmart v minulosti pridal od obchodov viac samoobslužných pokladní. Rýchlo ale zistil, že to prináša problémy, ako je vyššia miera krádeží a zlé zaobchádzanie zákazníkov s touto technológiou. V reakcii na to v tichosti vypol snímače hmotnosti pri samoobslužných pokladniach, pretože príliš často vyvolávali hlásenia „čakajte na pomoc“, čo obťažovalo nakupujúcich aj personál.

Firma Dollar General v roku 2022 uviedla, že samoobslužné pokladne sú natoľko úspešné a obľúbené, že sa pokúsia niektoré predajne vybaviť výlučne samoobslužnými pokladňami. O rok neskôr ale generálny riaditeľ Todd Vasos od týchto plánov ustúpil. V marci spoločnosť uviedla, že zruší samoobslužné pokladne v predajniach s najvyššími stratami tovarov. Pri zostávajúcich predajniach budú môcť samoobslužné pokladne využívať zákazníci pri nákupe najviac piatich položiek.

Viac o téme: maloobchod , pracovná sila , predajne , samoobslužné pokladne , Spojené štáty americké USA , spotrebitelia , supermarkety , Walmart , zákazníci

Súvisiace články

Aktuálne správy