Je to vonku: Koľko zarobili najväčšie obchodné reťazce na Slovensku minulý rok?

, Redakcia

Svoju dominanciu na slovenskom maloobchodnom trhu aj v minulom roku potvrdil reťazec Lidl. Ten zároveň zaznamenal najvýraznejší nárast tržieb aj zisku na historicky rekordné úrovne. Kto by však po sérii zdražovania v obchodoch čakal násobné nárasty ziskov obchodníkov, ten sa tak úplne nedočká. Zisk Tesca sa napríklad naopak prepadol o štvrtinu. Reťazcom totiž výrazne rástli náklady na predávaný tovar, ale aj na energie.

Trojka najväčších obchodných reťazcov na Slovensku zverejnila svoje hospodárske výsledky za uplynulý finančný rok. Lidl, Tesco aj Kaufland majú svoj finančný rok nastavený od marca do konca februára. Pozíciu najväčšieho obchodného reťazca obhájil Lidl, ktorý svoj náskok pred druhým Tescom z pohľadu dosiahnutých tržieb dokonca zvýšil.

Spoločnosť Lidl Slovenská republika pritom podľa zverejnených údajov dosiahla v minulom finančnom roku, ukončenom vo februári 2023, dosiahla celkové tržby na úrovni 1,892 miliardy eur, čo znamenalo medziročný nárast o 14 %. Zisk Lidlu na Slovensku sa zároveň zvýšil o 8 % na takmer 159 miliónov eur. V oboch prípadoch išlo o historicky najvyššie čísla počas pôsobenia na slovenskom trhu.

Pozíciu druhého najväčšieho obchodného reťazca na Slovensku v uplynulom finančnom roku obhájila spoločnosť Tesco Stores SR. Tá zaznamenala medziročný nárast tržieb o 10 % na 1,637 miliardy eur, čo bol rovnako historický rekord počas pôsobenia spoločnosti Tesco na Slovensku. Jej zisk sa však napriek solídnemu rastu tržieb medziročne naopak prepadol o 23 % na 57,5 milióna eur.

Tretím najväčším obchodným reťazcom na Slovensku tak naďalej zostáva spoločnosť Kaufland Slovenská republika, ktorá v minulom finančnom roku vykázala nárast tržieb o 12 % na 1,545 miliardy eur. Zisk spoločnosti sa zvýšil len mierne o 2 % na 87,9 milióna eur. Aj v prípade tržieb, tak aj zisku však išlo o historicky najlepšie čísla Kauflandu na Slovensku.

Rast nákladov

Hospodárske výsledky obchodných reťazcov v minulom roku výrazne ovplyvnili známe faktory. Predovšetkým inflácia a rast cien energií. Obchodníci totiž obstarávali tovar do predajní výrazne drahšie, ako v predchádzajúcich rokoch. Náklady na obstaranie predaného tovaru najvýraznejšie stúpli v prípade spoločnosti Lidl, a to o 16,5 %. Kaufland evidoval nárast o 14,2 % a Tesco o 10 %.

Najväčší nárast nákladov na materiály a energie pritom v uplynulom finančnom roku z veľkej trojky obchodných reťazcov na Slovensku vykázalo Tesco. Spotreba materiálu a energie totiž podľa zverejnených dát v jeho prípade medziročne stúpla až o takmer 63 %. Výrazné nárasty výdavkov na materiály a energie však vykazovali aj Kaufland o 24 % a Lidl o 17,3 %.

Lidl najmladší a najväčší

Spoločnosť Lidl Slovenská republika, v.o.s. je rovnako ako Kaufland Slovenská republika, v.o.s. súčasťou nadnárodnej skupiny Schwarz Gruppe so sídlom v Nemecku. Momentálne najväčší obchodný reťazec na Slovensku Lidl na našom trhu pôsobí iba od roku 2004, kedy otvoril prvú predajňu v Bratislave.

Jeho skupinová „sestra“, teda obchodný reťazec Kaufland, sa prvýkrát na slovenskom trhu objavil ešte o štyri roky skôr otvorením svojej prvej prevádzky v Poprade. Najdlhšiu históriu na Slovensku má však spomedzi veľkej trojky obchodných reťazcov Tesco, ktoré na náš trh vstúpilo ešte v roku 1996. A zotrváva u nás aj napriek za tie roky mnohým špekuláciám o predaji či stiahnutí z trhu, o čom sme písali aj v našom nedávnom článku.

Štvorkou na našom trhu je s odstupom za spomínanou veľkou trojkou už dlhodobejšie spoločnosť Billa. Tá svoje výsledky zverejňovala o niečo skôr. Dočítať sa môžete o nich v našom článku z minulého týždňa.

Viac o téme: hospodárske výsledky , inflácia , Kaufland Slovenská republika , Lidl , Lidl Slovenská republika , obchodné reťazce , Tesco , Tesco Stores , tržby , zisk

Súvisiace články

Aktuálne správy