Vlády v Európskej únii tvrdo súperia o čínske investície do výroby elektromobilov

Európske vlády majú síce obavy zo záplavy lacných čínskych elektrických vozidiel (EV), no zároveň tvrdo súperia o podiel na investíciách do výroby a do pracovných miest, ktoré prinášajú noví konkurenti.

Zatiaľ čo Európska únia (EÚ) vyšetruje čínske dotácie na výrobu elektromobilov a zavádza clá na ich dovoz, vlády v bloku sa snažia stimulmi prilákať čínske firmy, aby si u nich postavili európske továrne.Výrobné náklady pre čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ako sú BYD, Chery Automobile či štátom vlastnený Saic Motor, sú doma oveľa nižšie, napriek tomu sa chcú usadiť v Európe, aby ušetrili na preprave a vyhli sa clám.

„Čínski výrobcovia vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi,“ povedal Gianluca Di Loreto z poradenskej firmy Bain & Company.Predaj áut čínskych značiek predstavoval v minulom roku len 4 % z európskeho trhu a podľa konzultačnej spoločnosti AlixPartners do roku 2028 stúpne len na 7 %.Maďarsko, ktoré v roku 2023 vyrobilo približne 500.000 vozidiel, si zabezpečilo prvú európsku investíciu čínskej automobilky. Oznámil ju minulý rok čínsky gigant BYD, ktorý v roku 2025 zvažuje aj druhý európsky závod.

Budapešť rokuje tiež s Great Wall Motor o jeho prvom závode v Európe. Ponúka hotovosť na vytváranie pracovných miest, daňové úľavy a uvoľnenú reguláciu v cieľových zónach, aby prilákalo zahraničné investície.Čínsky Leapmotor chce zase využiť existujúcu kapacitu francúzsko-talianskeho partnera Stellantis, pričom si vybral za svoju výrobnú základňu jeho závod v meste Tychy v Poľsku.Španielsko, druhý najväčší producent áut v Európe po Nemecku, si zabezpečilo investíciu od Chery, ktorá začne s výrobou vo 4. štvrťroku v bývalom závode Nissanu v Barcelone. Španielsko môže získať aj avizovanú štvrtú gigatováreň, ktorú v Európe plánuje Stellantis s CATL.

nabíjacia stanica, elektromobil
Ilustračné foto. Zdroj: pexels.com/Kindel Media

Automobilka Chery by chcela tiež druhé, väčšie zariadenie v Európe. Rokuje s viacerými vládami vrátane Ríma.Saic má v úmysle postaviť dva európske závody, pričomNemecko, Taliansko, Španielsko a Maďarsko sú v užšom výbere, uviedol zdroj, ktorý nechce byť menovaný.V Európe pritom čelia čínski výrobcovia vyšším nákladom na všetko, od práce cez energie až po plnenie predpisov. Ich náklady na vývoz áut vyrobených v Číne sa však môžu rýchlo zvýšiť a ohroziť už aj tak slabé marže.

Pre lacnejšie vozidlá sú atraktívne lokality vo východnej Európe

Čínski výrobcovia môžu považovať mzdové náklady v severnej Európe za príliš vysoké na konkurencieschopnú výrobu, zatiaľ čo juh kontinentu, Taliansko alebo Španielsko, ponúkajú rovnováhu medzi nižšími mzdovými nákladmi a relatívne vysokými výrobnými štandardmi, čo je obzvlášť dôležité pre prémiové vozidlá.Pre lacnejšie vozidlá sú atraktívne lokality vo východnej Európe. A tiež Turecko, kde sa v súčasnosti vyrába približne 1,5 milióna áut ročne, väčšinou pre EÚ.Colná únia Turecka s EÚ a dohody o voľnom obchode s krajinami mimo EÚ zaručujú bezcolný vývoz vozidiel aj komponentov.

Viac o téme: Čína , elektromobily , Európa , investície , súboj , vláda

Súvisiace články

Aktuálne správy