Európska únia zvažuje dočasné vyrovnávacie clá pre čínske batériové elektromobily

Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že v rámci prebiehajúceho vyšetrovania dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel na batérie v Číne ťaží z nespravodlivých schém dotácií, čo ohrozuje záujmy výrobcov elektromobilov v EÚ.

Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

V tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %.

Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel

Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.

fosílne palivá
Medzinárodná energetická agentúra predpokladá do roku 2030 desaťnásobný nárast počtu elektromobilov na cestách. Foto: unsplash.com/Michael Fousert

Informácie o zamýšľaných úrovniach dočasných ciel EK poskytuje všetkým zainteresovaným stranám vrátane výrobcom z Únie, dovozcom a vývozcom a ich zastupujúcim združeniam, čínskym vývozcom a výrobcom a ich zastupujúcim združeniam, ako aj členským štátom EÚ. Komisia tak koná v súlade s postupmi stanovenými v základnom antisubvenčnom nariadení EÚ.

Viac o téme: autobatérie , Čína , clo , elektromobilita , elektromobily , Európska únia

Súvisiace články

Aktuálne správy