Česi sa obávajú o svoje automobilky: Snažia sa preto predĺžiť výnimku zo sankcií uvalených na Rusko!

Krátko po začiatku ruskej invázie na Ukrajinu sa Európska únia rozhodla vrátiť úder a uvaliť na Rusko početné sankcie. Tie zasiahli viaceré oblasti od bankovníctva až po energetiku. Sankcie však nie sú bolestivé iba pre samotné Rusko, ale aj pre niektoré európske krajiny, ktoré sa na dovoz lacných ruských produktov spoliehali až príliš. Českí diplomati sa tak momentálne pokúšajú o predĺženie výnimky na zákaz dovozu ocele, čím sa snažia zachrániť svoje automobilky.

Automobilový sektor je totiž v Česku, rovnako ako na Slovensku, kľúčovým odvetvím národného hospodárstva a na tvorbe celkového hrubého domáceho produktu krajiny sa podieľa asi 10 percentami. V Česku sídli a vyrába domáca značka Škoda, ktorá však už viac ako 30 rokov spadá pod koncern Volkswagen, ako aj pobočka juhokórejskej značky Hyundai. Práve tieto obrovské výrobné podniky ako aj ich dodávatelia potrebujú oceľ, ktorá je pri výrobe karosérie a mnohých ďalších komponentov do áut nenahraditeľná.

Jedným z kľúčových dodávateľov týchto oceľových výrobkov je ruská NLMK Group, ktorá síce vyrába drvivú väčšinu plochých a dlhých oceľových výrobkov v Rusku, no asi štvrtina všetkých výrobných procesov sa nachádza v európskych krajinách, z dôvodu lepšieho prepojenia so svojimi zákazníkmi.

Práve oceľ sa však stala súčasťou balíka sankcií, ktorý na Rusko po začiatku invázie na Ukrajinu uvalil západ. Ten sa týmto spôsobom snaží o naštrbenie finančnej stability Ruska vedeného jeho prezidentom Vladimirom Putinom. Debata o sankciách však priviedla zoskupenie Európskej únie k záveru, že okamžité ukončenie dovozu niektorých ruských produktov by spôsobilo nenapraviteľné ekonomické následky a preto sa vo viacerých oblastiach rozhodli zaviesť takzvané prechodné obdobia.

Jedna z takýchto výnimiek bola udelená aj Českej Republike, ktorá spolu s ďalšími krajinami môže pokračovať vo využívaní ocele spoločnosti NLMK do konca roku 2024. Medzi hlavné dôvody zavedenia prechodného obdobia patrila najmä energetická kríza, ktorá spoločnostiam po celej Európe znemožňovala nájsť vhodné alternatívy lacnej ruskej ocele.

Česi sa pokúsia výnimku predĺžiť

Ako informuje portál politico.eu, českí diplomati však najnovšie žiadajú o predĺženie tohto prechodného obdobia do roku 2028, čo zdôvodňujú najmä existenciou veľkých ťažkostí pri získavaní produktu od nových dodávateľov či alternatívnych zdrojov. Podľa niektorých zdrojov je však uvedený rok 2028 iba akousi začiatočnou vyjednávacou pozíciou a Česko sa bude snažiť o hocijaké predĺženie, ktoré by našim západným susedom umožnilo aj naďalej využívať produkty spoločnosti NLMK Group, jedného zo štyroch najväčších ruských podnikov pôsobiacich v oceliarskom priemysle.

Diskusia o sankciách na oceliarske polotovary je navyše politicky pomerne citlivou témou, keďže NLMK pôsobí prostredníctvom dcérskych spoločností aj vo viacerých európskych krajinách, kde zamestnáva tisícky ľudí. Aktuálne tak nie je úplne jasné, ako sa postavia k českému záujmu o predĺženie prechodného obdobia krajiny, ktoré taktiež aktuálne využívajú túto udelenú výnimku.

Mala by Európska únia vyhovieť Česku a predĺžiť výnimku zo sankcie na dovoz ruskej ocele?

Minimálne v Belgicku sa však vo francúzsky hovoriacej časti krajiny ozývajú hlasy, podľa ktorých by krajina mala podporiť požiadavku o predĺženie, pretože sankcie uvalené na Rusko sú v tejto časti krajiny značne cítiť. Pobočka NLMK Belgium, ktorá sídli v Belgicku, je totiž spoluvlastnená investičným fondom Wallonie Entreprendre, ktorý vlastní samotný valónsky región.

Viac o téme: Česko Česká republika ČR , NLMK Group , oceľ , Rusko , sankcie , Škoda Auto , vojna na Ukrajine , výnimky

Súvisiace články

Aktuálne správy