Slovenské automobilky prepínajú na alternatívne pohony: Vývoz hybridov už dobieha benzínové vozidlá, čaká sa prudký rast elektromobilov

Slovenské automobilky sa postupne prispôsobujú vonkajšiemu svetu. Dopyt po automobiloch s alternatívnym pohonom sa totiž v Európskej únii vlani už vyrovnal spaľovacím motorom. Zásadne sa tak mení aj produkčné portfólio automobilových fabrík na Slovensku. Vývoz hybridov dokonca už takmer vyrovnal export áut na benzín. A hoci vo vývoze elektromobilov zatiaľ slovenské automobilky zaostávajú, všetko by sa malo zmeniť už v nasledujúcich mesiacoch.

Zatiaľ čo v roku 2018 dosahoval podiel hybridov a elektrických áut na novo registrovaných vozidlách v Európskej únii iba 6 percent, v minulom roku boli vozidlá na alternatívny pohon zastúpené oveľa hojnejšie a dosiahli takmer 50-percentné zastúpenie. K tomuto nárastu najvýraznejšie dopomohlo rýchlo rozvíjajúce sa tempo predaja hybridov, konštatuje vo svojom týždennom prehľade Inštitút finančnej politiky pri Ministerstve financií SR.

Modely na hybridný pohon majú tretinový podiel na novo registrovaných vozidlách. Naopak upadajúci trend zaznamenali autá s dieselovými motormi, ktorým od roku 2018 klesol podiel viac ako dvojnásobne.

Automobilky prepínajú na alternatívne pohony

Pozitívnou správou je, že slovenské automobilky na tento vývoj reagujú dostatočne rýchlo. Export hybridov bol v minulom roku vo finančnom vyjadrení už takmer na úrovni áut s benzínovým motorom. Naopak export elektromobilov vyrobených na Slovensku je stále iba v začiatkoch.

To by sa však mohlo zmeniť už počas budúceho roku. Trnavský závod Stellantis Slovakia plánuje od budúceho roka spustiť výrobu cenovo dostupného elektromobilu. Bude ním celkom nový Citroën e-C3. V roku 2026 by mala začať aj sériová produkcia v novom košickom závode Volva, ktorý bude na východe Slovenska vyrábať čisto elektrické automobily.

Pre väčšinu slovenských automobiliek je dôležitý najmä európsky trh. To však neplatí pre bratislavský Volkswagen. Tretinu tržieb koncernu totiž dosahuje na trhu v Číne. Ten si však postupne podmaňujú domáce automobilky BYD, Li Auta či Li Xpeng, ktoré sa špecializujú výhradne na výrobu elektrických vozidiel. Ak si Volkswagen nechce ukrojiť veľkú časť tržieb, bude musieť maximálne zefektívniť prechod na výrobu vozidiel s alternatívnym pohonom, čo v budúcnosti bezpochyby ovplyvní aj slovenskú produkciu.

Viac o téme: automobilka , automobilový priemysel , benzín , elektrické vozidlá EV , elektromobilita , elektromobily , Inštitút finančnej politiky IFP , Ministerstvo financií SR MF , nafta , plug-in hybrid , Stellantis Slovakia , Volkswagen Slovakia , Volvo Cars

Súvisiace články

Aktuálne správy