Nemeckú železnicu opäť postihne štrajk rušňovodičov: Potrvá šesť dní

Rušňovodiči nemeckých dráh Deutsche Bahn (DB) v osobnej doprave budú od stredajšieho rána do pondelkového večera štrajkovať, v nákladnej doprave zastavia prácu už v utorok večer. Oznámili to dnes odbory GDL. Protest, ktorým sa odborári snažia o vyššie mzdy a lepšie pracovné podmienky, ochromí dopravu nielen v Nemecku, problémy budú mať aj spoje s Českou republikou.

Rušňovodič od štrajku neodradila ani nová ponuka, ktorú dráhy minulý týždeň v piatok urobili. V tej dráhe rušňovodičom prisľúbili skrátenie pracovného času z 38 na 37 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy a zvýšenie mzdy až o 13 percent. Podľa GDL však táto ponuka bola falošná.

„Tretia a údajne vylepšená ponuka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy naďalej sledujú doterajší odmietavý a konfrontačný kurz. Po snahe dosiahnuť dohodu nie je ani stopy, „uviedli odbory vo vyhlásení. Podrobnosti o proteste chcú oznámiť dnes dopoludnia.

Odbory GDL požadujú zníženie počtu pracovných hodín z 38 na 35 týždenne pre pracovníkov v výmennej prevádzke so zachovaním plnej mzdy, zvýšenie mesačnej mzdy o 555 eur a tiež jednorazovú kompenzáciu 3000 eur kvôli inflácii.

Dráhy požiadavky odmietajú

Dráhy takéto požiadavky odmietajú, pretože by to podľa nich zvýšilo náklady na personál o 50 percent. Novo navrhujú až 13-percentné zvýšenie miezd a jednorazový bonus 2850 eur, ktorý by sa nedal vďaka vládnemu protiinflačnému opatreniu. Podľa DB si rušňovodiči ročne zarobia vrátane príplatkov a bonusov 45 000 až 56 000 eur.

Skrátený pracovný čas na 37 hodín týždenne, ktorý v piatok personálny šéf DB Martin Seiler predstavil, by začal platiť od 1. januára 2026. Rušňovodiči by si v takom prípade mohli vybrať, či by chceli kratší pracovný čas so zachovaním mzdy, alebo dlhší so zvýšením mzdy o 2,7 percenta.

Skrátenie pracovného času

Kým odbory opakovane kritizovali postoj DB, tak za príklad dobrej spolupráce uvádzajú dopravcov Go-ahead a Netinera. Obe firmy súhlasili s postupným skrátením pracovného času na 35 hodín týždenne do januára 2028 a s vyplatením protiinflačnej prémie 3000 eur.

Rušňovodič DB združení v GDL od novembra štrajkovali trikrát, naposledy v druhom januárovom týždni. V osobnej doprave posledný štrajk trval 64 hodín, v nákladnej bola o osem hodín dlhší. Kvôli protestu nejazdili vlaky EuroCity medzi Prahou a Berlínom, nevycestovali ani regionálne vlaky medzi Chebom a mestom Martktredwitz v Bavorsku. Problémy mali tiež niektoré expresy medzi Prahou a Mníchovom, ktoré za predošlých dvoch štrajkov obmedzené neboli.

MZVEZ upozorňuje na rušenie aj meškanie vlakových spojov pre štrajk v Nemecku

Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVEZ) SR upozorňuje cestujúcich na štrajk Odborového zväzu rušňovodičov (GDL) v železničnej spoločnosti Deutsche Bahn v Nemecku, ktorý vyhlásili od stredy (24. 1.) do pondelka (29. 1.). „Cestujúci sa budú musieť opäť pripraviť na hromadné rušenie, ako aj meškanie vlakových spojov,“ varuje rezort na svojom webe.

Železničná spoločnosť Deutsche Bahn v tejto súvislosti vyzýva cestujúcich, aby si svoje plánované cesty v uvedené dni presunuli na iný termín alebo hľadali iné alternatívy prepravy. „Cestujúcim odporúčame, aby sa o vlakových spojoch vopred informovali v železničnej spoločnosti,“ doplnilo ministerstvo.

Viac o téme: doprava , Nemecko , práca , problémy , štrajk , železnice

Súvisiace články

Aktuálne správy