Na svoju prvú plavbu sa vydala nákladná loď s veternými plachtami: Znížiť majú spotrebu paliva

Na svoju prvú plavbu sa vydala nákladná loď vybavená špeciálnymi pevnými plachtami WindWings, ktoré majú znížiť spotrebu paliva, a tým aj uhlíkovú stopu lodnej dopravy. Loď Pyxis Ocean si prenajala firma Cargill a jej prvá cesta, ktorá je aj prvým testom technológie WindWing v reálnom svete, vedie z Číny do Brazílie. Trvať by mala šesť týždňov, upozornil server spoločnosti BBC.

Odhaduje sa, že odvetvie lodnej dopravy je zodpovedné približne za 2,1 percenta celosvetových emisií oxidu uhličitého. Špeciálne plachty sú vysoké 37,5 metra a sú vyrobené z rovnakého materiálu ako veterné turbíny, aby boli odolné. Vďaka WindWings môže byť plavidlo unášané vetrom a nie sa spoliehať len na svoj motor. Za dobu životnosti plavidla by tak mohla táto technológia znížiť emisie lode o 30 percent.

Pyxis Ocean bol dodatočne vybavený špičkovou technológiou pohonu s podporou vetra WindWings na zníženie emisií CO2. foto: SITA/AP/Business Wire

Technológiu vyvinula britská firma BAR Technologies

Šéf firmy John Cooper povedal BBC, že podľa neho bude táto plavba pre námorné odvetvia prelomová. Predpovedá, že do roku 2025 by mala mať polovica novostavaných lodí veterný pohon.

„Dôvodom, prečo som si taký istý, je naša úspora paliva – jeden a pol tony paliva denne. Keď na loď dáme štyri krídla, ušetríme šesť ton palivá, čo je 20 ton CO2 denne. To sú obrovské čísla,“ upozornil Cooper.

https://twitter.com/iWish_2zmun/status/1693647173446144266

Podľa odborníkov je veterná energia sľubnou oblasťou, ktorú treba preskúmať, pretože bude trvať nejaký čas, kým sa objavia nové, čistejšie palivá. Dovtedy je nevyhnutné urobiť všetko pre to, aby každá cesta bola čo najefektívnejšia. Veterná technológia však nemusí byť vhodná pre všetky plavidlá, napríklad tam, kde plachty prekážajú pri vykladaní kontajnerov.

Viac o téme: lodná doprava , spotreba , technológie , veterná energia

Súvisiace články

Aktuálne správy