Kvôli kríze v Červenom mori sa lode doplavia do prístavu v Barcelone až o 15 dní neskôr

Pre krízu v Červenom mori vplávajú lode do španielskeho prístavu Barcelona s meškaním 10 až 15 dní. Novinárom to v pondelok povedal šéf prístavu Lluís Salvadó. Na lode v úžine Báb al-Mandab v južnej časti Červeného mora útočia jemenskí povstalci podporovaní Iránom. Alternatívne trasy, ktoré vedú okolo južného cípu Afriky, sú podstatne dlhšie a drahšie.

Meškanie sa týka lodí prevážajúcich všetky druhy výrobkov vrátane skvapalneného zemného plynu (LNG). Barcelona je jedným z najväčších terminálov na LNG v Španielsku.

Meškania v západnej časti Stredozemného mora sú kratšie, pretože tieto prístavy sú bližšie k objazdovej trase okolo Afriky, povedal Salvadó. „Veľmi výrazne to ovplyvňuje prístavy vo východnom Stredomorí,“ dodal.

Niektoré námorné spoločnosti tranzit cez Červené more pozastavili, mnoho tankerov s pohonnými hmotami ale túto trasu ďalej využíva. Spoločnosť QatarEnergy, ktorá je druhým najväčším vývozcom LNG na svete, prestala tankery cez Červené more posielať.

Jemenskí Husíovia na plavidlá útočia od vlaňajšieho novembra v reakcii na vojnu medzi Izraelom a Hamásom v Pásme Gazy. Reagujú tým na podporu, ktorú niektoré krajiny poskytujú izraelskej vláde. Na pozície jemenských povstalcov niekoľkokrát zaútočila v rámci operácie Prosperity Guardian medzinárodná koalícia vedená Spojenými štátmi.

Husíovia vypálili tri strely na kontajnerovú loď Maersk pod americkou vlajkou

Dánsko, kde sídli námorný dopravca Maersk, v pondelok do oblasti vyslalo fregatu Iver Huitfeldt. Tá nesie protilodné strely Harpoon americkej výroby a strely zeme-vzduch ESSM, nebude ale schopná brániť seba ani iné lode proti balistickým strelám, uviedol šéf velenia dánskeho námorníctva Henrik Ryberg. Husíovia minulý týždeň vypálili tri protilodné balistické strely na kontajnerovú loď, ktorá plávala pod americkou vlajkou a ktorej prevádzkovateľom je Maersk.

Červené more je jednou z najdôležitejších námorných trás. Svetový obchod je od prepravy touto vodnou cestou závislý asi na 12 percent, kontajnerová doprava potom na 30 percent.

Viac o téme: Barcelona , bezpečnosť , Červené more , kríza , lodná doprava , meškanie , prístav , vojna

Súvisiace články

Aktuálne správy