Marc Faber: Perspektíva Ázie

Prinášame vám 5. a poslednú časť prednášky Marca Fabera z 22.5.2010 v NY.

Americký a ázijský spotrebiteľ

Je pravda, že Americký spotrebiteľ je stále najväčší spotrebiteľ na svete. Ale dovoľte mi povedať niečo o štatistike. Keď meriate spotrebu v západnom svete, tak 60% alebo až 70% spotreby sa týka služieb.

Ak sa pozrieme iba na trh tovarov ako autá a mobilné telefóny, tak samozrejme v krajinách ako je Čína, ktorá ma 1,3 mld. obyvateľov, je trh oveľa väčší ako v USA. To platí aj pre Indiu. Plus v západnom svete je spotrebiteľ prepákovaný, s dlhom domácností viac ako 100% na HDP. V krajinách ako Vietnam, kde iba 10% ľudí má bankový účet, čo myslíte aká páka je tam? Nie sú tam žiadne kreditné karty. Keď ľudia kupujú dom, tak platia zlatom alebo zlatými mincami. Takže toto je iná situácia – máme nesaturované trhy a priaznivú demografiu.

Prvý krát sme videli predaje aut v rozvíjajúcich sa ekonomikách prekonať predaje aut v USA, Európe a Japonsku. A predaj aut v Číne teraz prevyšuje predaj aut USA veľmi výrazne. Graf ukazuje predaje aut v Európe, USA a Japonsku verzus predaje v 16. najdôležitejších rozvíjajúcich sa ekonomikách.

Tiež je dôležité, že spotreba ropy v rozvíjajúcich sa krajinách po prvý krát prekonala spotrebu v rozvinutom svete. A tiež táto spotreba rastie, zatiaľ čo v rozvinutých krajinách klesá. Hovorím to iba kvôli tomu, že v západnom svete pozerajú stále ľudia na rozvíjajúce sa ekonomiky ako na svojich chudobných príbuzných. Áno, je pravda, že HDP na hlavu v Indií a Vietname je $1000. A my máme HDP na hlavu, čo ja viem $40,000. Avšak preto, že 80% svetovej populácie žije v rozvíjajúcich sa krajinách, agregátny dopyt je samozrejme obrovský. 

Rozvíjajúce sa trhy nie sú saturované a rastú veľmi rýchlo. Ďalším príkladom je predaj polovodičov v Ázií bez Japonska, ktorý je väčší ako predaj polovodičov v USA, Európe a Japonsku dokopy. Sedel som vedľa niekoho na obede a povedal, že nikdy neinvestoval v zahraničí. Tomuto nedokážem uveriť. V súčasnosti by mal mať každý aspoň 50% svojich aktív von v rozvíjajúcich sa krajinách. Nehovorím, že sa musíte naháňať a zadať svoje príkazy u Goldman Sachs hneď v pondelok ráno, avšak to, čo chcem povedať je, že v rámci sveta žijeme v inom svete, kde rozvíjajúce sa krajiny ako percento sveta, sú momentálne minimálne 50% alebo viac. A v niektorých tovarových trhoch oveľa viac.

Urbanizácia

V Ázií, to čo bude ťahať ekonomický rast, je nízka úroveň urbanizácie, keď napríklad v Indií žije 700 miliónov ľudí na vidieku. V Číne sa urbanizácia výrazne zvýšila, keď sa každý rok do miest sťahuje až 20 mil. ľudí. To si vyžaduje stavbu nových miest, infraštruktúru, dopravné vybavenie atď. To vytvára vnútorný ekonomický rast, nehovorím, že akcie pôjdu hore kvôli tomu, avšak myslím, že budeme mať  rast v Ázií z dlhodobého hľadiska.

Sila rozvíjajúcich sa krajín

A teraz sa musím vrátiť späť k myšlienke, že celý svet závisí na americkej spotrebe. V priloženom obrázku vidíme export z Číny do rozvinutých krajín. Ten poklesol zo 48% na 38%, pričom export do rozvíjajúcich sa krajín vzrástol z 42% na 48% ale tie neobsahujú napríklad export do východnej Európy. Ak ho tam pridáme, potom by export Číny do rozvíjajúcich sa krajín dosiahol až 60%. Takže áno, USA je stále veľkým trhom, avšak tento trh už nerastie, avšak rast rozvíjajúcich sa krajín je veľmi silný. A svetový ekonomický systém sa teraz viac točí okolo Číny a rozvíjajúcich sa krajín ako predtým, keď sa točil iba okolo USA. 

Investícia do ázijských akcií

Myslím si, že na najbližších 10 rokov budeme na tom lepšie v akciách ako v hotovosti. Čo sa týka ázijských akcií, tak napríklad Nikkei, bol v marci 2009 na svojom 30-ročnom minime, t.j. na rovnakej úrovni ako v roku 1981. Ak by S&P malo poklesnúť k úrovni z roku 1981, tak by sme boli na hodnote 120. Južná Kórea, Taiwan, boli na 20-ročných minimách. Keby S&P bolo na 20-ročných minimách, tak by sme boli na 300. Takže ázijské trhy z dlhodobej perspektívy sú rozumne atraktívne. Nechcem tým však povedať, že ich treba kúpiť hneď zajtra, vážnych problémov je pred nami viac než dosť.

Záver

Marc Faber nám vo svojich komentároch poskytol mnoho podnetných myšlienok a s veľkou väčšinou z nich súhlasíme. Avšak pravdepodobnosť, že by akcie mali prestať klesať je momentálne podľa nášho názoru veľmi malá. Preto správny čas na ich nákup ešte nenastal. Treba sa však na túto situáciu pripraviť a práve to bude jedným z našich cieľov pre najbližšie mesiace. Zostaňte preto s nami, už čoskoro sa dozviete viac. Viac informácií o prezentácii Marca Fabera

Autor: Ronald Ižip, CI KOMODITY a.s.
www.cikomodity.com

Upozornenie: CI KOMODITY, a.s. (ďalej len spoločnosť) nepreberá zodpovednosť za chyby a nepresnosti v tomto materiáli. Rovnako spoločnosť nenesie zodpovednosť za

Súvisiace články

Aktuálne správy