Aj slovenský maloobchod sa zapája do predaja fair trade výrobkov

Obchodná iniciatíva na podporu výrobcov v krajinách tretieho sveta - Fair Trade, ktorá sa predajom tovarov s touto značkou dávno udomácnila v mnohých krajinách sveta, prerazila aj na Slovensko.

Bratislava 16. júla (TASR) – Obchodná iniciatíva na podporu výrobcov v krajinách tretieho sveta – Fair Trade, ktorá sa predajom tovarov s touto značkou dávno udomácnila v mnohých krajinách sveta, prerazila aj na Slovensko. Aj slovenský maloobchod tak nastupuje cestu predaja fair trade výrobkov, zo začiatku najmä v Bratislave, potvrdil pre TASR analytik prieskumnej spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.

Predaj výrobkov zaradených do fair trade portfólia v hlavnom meste SR už majú predajne dm drogérie, obchodíky s delikatesami a vybrané prevádzky siete Billa a družstevného systému COOP Jednota.

Iniciatíva oslovila aj obchodný reťazec Ahold. Tento týždeň delikatesy spod Kilimandžára a z úbočí Machu Picchu s logom fair trade budú môcť ochutnávať v hypermarketoch Hypernova ako prví Bratislavčania. Pôjde o čokoládu, kávu a čaj, avizuje Lenka Juríková zo spoločnosti Ahold Retail Slovakia, k.s., ktorá prevádzkuje hypermarkety Hypernova a Albert. Testovanie záujmu ukáže, či pribudnú ďalšie výrobky s touto značkou, dodala.

Značka Fair Trade je garanciou lepších obchodných podmienok pre pestovateľov a výrobcov z rozvojových krajín. Iniciatíva vznikla v polovici minulého storočia s cieľom zvýšiť nepatrné zisky pestovateľov kávy a neskôr kakaových bôbov a čaju. Sieť občianskych združení sa profesionalizovala a od roku 2005 má vlastný systém na kontrolu kvality, ktorý harmonizuje a zlepšuje existujúce štandardy a procesy fair trade. Vo svetovom meradle medziročný rast predaja fair trade výrobkov sa v ostatných rokoch pohybuje od 30 až 60 percent, napr. vo Francúzsku sa predaj v roku 2006 zdvojnásobil.

Medzinárodná asociácia pre fair trade združuje organizácie v 61 krajinách. Eviduje takmer 2500 rôznych fair trade výrobkov. Ku káve, čaju a kakau pribudli trstinový cukor, naturálna ryža či víno. V Európe sa produkty predávajú v 3000 špecializovaných prevádzkach a vo vyše 33.000 predajniach maloobchodných reťazcov.

Súvisiace články

Aktuálne správy