BUDÚCNOSŤ OBCHODU JE V MOBILNÝCH PLATBÁCH

Používať mobilný telefón namiesto peňaženky či platobnej karty už môžu ľudia takmer vo všetkých európskych krajinách. Hoci sa rozvoj mobilného obchodu len začína a obyvatelia západnej Európy si ešte na platenie mobilným telefónom nezvykli, podľa prieskumov by až 17 percent Slovákov možnosť platiť účty a nákupy cez mobilný telefón uvítalo.

Mobilný telefón používa vyše 73 percent Západoeurópanov. Práve vysoká penetrácia mobilných telefónov priviedla viacerých mobilných operátorov k myšlienke umožniť svojim zákazníkom používať mobilný telefón aj ako peňaženku. Hoci je m – commerce, teda mobilný obchod vo väčšine krajín len v zárodku, už teraz odborníci predpokladajú, že počas piatich rokov minie viac ako 130 miliónov zákazníkov cez mobilné platby približne 200 miliárd USD.

Prostredníctvom mobilného telefónu bude možné v blízkej budúcnosti platiť účty nielen za telefonovanie, rezervovať a kúpiť si lístky do kina a na vlak, nakúpiť vianočné darčeky či zaplatiť za pizzu v reštaurácii. Takmer v každej krajine aspoň jeden operátor testuje v spolupráci s bankami a obchodnými partnermi možnosti využívania mobilných platieb. Podľa prieskumov
z Francúzska a Nemecka by viac ako 15 % opýtaných uvítalo možnosť platiť za tovar a služby mobilným telefónom.

Slováci očakávajú nástup mobilných platieb s ešte väčším nadšením, podľa prieskumu spoločnosti Orange Slovensko by službu umožňujúcu platiť obchodníkom mobilným telefónom určite využívalo vyše 17 % opýtaných. Ďalších takmer 47 percent by ju začalo využívať s veľkou pravdepodobnosťou. Z ponuky služieb by opýtaní najviac ocenili možnosť uhrádzať inkasom faktúry za mobilný telefón, platiť obchodníkom a až 40 % by prostredníctvom mobilného telefónu platilo pravidelné účty za elektrinu, káblovú televíziu alebo splátky.

“Myslíme si, že elektronické platby sa postupne udomácňujú aj na Slovensku. Mobilný telefón sa stáva čím ďalej tým viac univerzálnym nástrojom v rukách užívateľa a mobilná komunikácia otvára nové možnosti pre platobné transakcie, napríklad aj v podobe mobilných platieb. Takéto platby sú nielen pohodlné a jednoduché, ale aj bezpečné. Myslíme si, že mobilné platby majú svoje miesto aj na Slovensku,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko Pavol Lančarič. Ako dodáva, užívatelia mobilných platieb najviac oceňujú možnosť zaplatiť účty kdekoľvek a kedykoľvek, na druhej strane však majú obavy o bezpečnosť týchto platieb, ktoré sú však neopodstatnené.

„Hoci sú technológie využívané v mobilných platbách rôzne, ich spoločným cieľom je bezpečnosť transakcie. Okrem špecializovaných duálnych telefónov, do ktorých okrem bežnej SIM môže dať majiteľ aj bankovú kartu, je možné používať špecializované čiarové kódy, ktoré pri aktivácii služby nalepia zákazníkovi na mobilný telefón. Pri platení potom čítacie zariadenie zosníma kód a zákazník zadáva PIN podobne ako pri platení kartou,“ uvádza P. Lančarič. Ďalším spôsobom ako platiť mobilným telefónom je podľa P. Lančariča použiť identifikačné číslo, ktoré dostane zákazník pri aktivovaní služby. Keď obchodník odošle prostredníctvom zariadenia podobného snímaču platobných kariet žiadosť o zaplatenie s týmto číslom, dostane zákazník SMS správu a jedným bezplatným telefonátom účet uhradí.

Mobilní operátori rozvíjajú viaceré technológie, aby umožnili svojím zákazníkom využívať mobilný obchod. V Európe sa momentálne prostredníctvom mobilných platieb kupujú lístky do divadla a kina. Vo viacerých krajinách (napr. Švédsko, Francúzsko, Japonsko) je možné platiť cez mobilný telefón za parkovanie a nakupovať nápoje v automatoch. V Helsinkách sa vďaka experimentu mobilného operátora Sonera môžu zákazníci v reštauráciách Pizza Hut najesť bez toho, aby museli komunikovať s personálom. Pizzu si objednajú cez automatickú hlasovú službu a zaplatia SMS správou. Majiteľ reštaurácie je už pri objednávke bankou upozornený, ak má zákazník prečerpaný povolený denný limit.

V prípade platieb prostredníctvom mobilného telefónu sa uskutočnené platby strhávajú z bankového účtu klienta. V prípade menších platieb pristupujú niektorí operátori aj k tomu, že účet uhradia a o túto sumu zvýšia pravidelnú mesačnú faktúru. Nemecký operátor MobilCom a nórsky Telenor zašli vo využívaní mobilných platieb najďalej. Obaja získali bankovú licenciu a poskytujú svojím zákazníkom služby nielen ako telekomunikačný operátor, ale aj ako mobilná banka.

Mobilné platby sú v Európe najrozvinutejšie vo Francúzsku, kde ich môžu využívať zákazníci operátora Orange France, ktorí vlastnia dual-slot telefón a v Dánsku. Napríklad užívateľom v Dánsku stačí na využívanie platieb cez mobilný telefón zadať svojmu operátorovi adresu, číslo kreditnej karty a dátum expirácie. Pri platení potom povedia obchodníkovi len telefónne číslo a zadajú PIN kód. Na nemeckom trhu sa o tento spôsob platenia zaujímajú nielen mobilní operátori. PayBox, produkt Deutsche Bank využíva na mobilné platby už vyše 260 000 ľudí v celej Európe.

Hoci zákazníci a operátori majú záujem o rozvoj mobilných platieb, obchodníci a firmy ich ešte stále pokladajú za nezaujímavé. V budúcnosti však s ich využitím počítajú. Kým 66% nemeckých firiem dnes neverí vo využitie mobilného obchodu, až 50% sa doň do roku 2003 plánuje zapojiť.

Súvisiace články

Aktuálne správy