Valentín: Od roku 2017 Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou až o 46 %

, mastercard Foto:SITA/AP; getty images

V období bezprostredne pred dňom svätého Valentína stúpol počet kartových transakcií vo svete za posledné tri roky až o 31%. Čo do tempa rastu prekonáva „romantická ekonomika“ tú celosvetovú až päťnásobne: od roku 2017 sa výdavky v súvislosti s dňom svätého Valentína zvýšili o 17 %. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Mastercard Love Index.

Prieskum Love Index spoločnosti Mastercard vychádza z údajov o kartových transakciách z 53 krajín sveta, vrátane Slovenska. Ukazuje, že Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou od roku 2017 až o 46 %. Zároveň na valentínske výdavky stále častejšie používajú platobnú kartu – celkový počet kartových transakcií u nás v tomto období stúpol dokonca o 8 5%.

Za uplynulé tri roky sa u nás zvýšil počet valentínskych online platobných transakcií o 54 %. V minulom roku sme minuli takmer 7,4 milióna dolárov v porovnaní s rokom 2017, keď to bolo niečo vyše 5 miliónov dolárov.

„Mastercard Love Index prináša jedinečný pohľad na to, ako sa mení nákupné správanie v priebehu posledných rokov. Ľudia stále viac uprednostňujú zážitky a kvalitne strávený spoločný čas a očakávame, že tento trend bude v ďalších rokoch aj naďalej posilňovať,“ povedal generálny riaditeľ Mastercard Slovensko a Česká republika Michal Čarný.

Medzi najpopulárnejšie valentínske investície patrili v minulom roku výdavky na hotelové služby. V celosvetovom meradle stúpol počet výdavkov za hotelové ubytovanie o 22 % a celkové výdavky za letenky a pobyty dosiahli celosvetovo ohromujúcich 2,2 miliardy dolárov. Na Slovensku za týmito trendmi nezaostávame, naopak, počet transakcií v hoteloch sa u nás minulý rok vo valentínskom období v porovnaní s rokom 2017 zvýšil o 39 %. Stúpli aj sumy, ktoré slovenskí zaľúbenci na hotelové služby v minulom roku vynaložili a to až o 33 % v porovnaní s rokom 2017.

Menili sa tiež preferencie zaľúbených Slovákov, najmä v tom, aký darček pre svoju polovičku vyberali. V porovnaní s rokom 2017 vynakladali menej peňazí na darčeky v podobe leteniek. Kým pred troma rokmi minuli na valentínske letenky približne 798-tisíc dolárov, v roku 2019 to bolo o 31 % menej (549-tisíc dolárov). Ani šperky sa netešili na Slovensku takej popularite ako v roku 2017. Tento segment zaznamenal 22 %-ný pokles v porovnaní s rokom 2019.

Aj naďalej platí, že láska prechádza žalúdkom: od roku 2017 došlo vo svetovom meradle k 32 %-nému zvýšeniu počtu transakcií na výdavky v reštauráciách, pričom celkové výdavky sa v rovnakom období zvýšili o 16 % na hodnotu 3,4 miliardy dolárov za rok 2019. Slováci na Valentína roku 2019 minuli v reštauráciách u nás 3,1 milióna dolárov. V porovnaní s rokom 2017 to predstavuje až 98 %-ný nárast počtu kartových transakcií a až 88 %-ný nárast vo finančnom vyjadrení.

V raste u nás pokračujú aj on-line nákupy: za posledné tri roky zaznamenali on-line transakcie uskutočnené v predvalentínskom období na Slovensku nárast o 54 %. Prieskum ukázal, že v minulom roku sa väčšina transakcií súvisiacich s Dňom sv. Valentína u nás zrealizovala 15. februára, kým v roku 2018 to bolo 12. februára a v roku 2017 deň pred, teda 13. februára. Výdavky na kvety stúpli podľa zrealizovaných kartových transakcií na Slovensku v roku 2019 až o 124% oproti roku 2017.

Súvisiace články

Aktuálne správy