V priemere každé štvrté euro smeruje do zahraničného e-shopu

, TASR;SITA Foto: thinkstock

Viac ako tri štvrtiny objemu platieb (78 %) v internetových obchodoch realizujú klienti v "domácich" e-shopoch. Štatistiky ČSOB o transakciách kartou zároveň potvrdzujú, že v nich platia aj výrazne vyššie sumy, ako pri nákupoch zo zahraničia. Nie je prekvapením, že spomedzi zahraničných e-shopov je aj medzi slovenskými spotrebiteľmi najpoužívanejší AliExpress.

Kým v slovenských a českých obchodoch platia klienti kartou najčastejšie sumu približne 32 eur, v prípade zahraničných je to až 9-krát menej, medián predstavoval vlani len 3,70 eura. V oboch prípadoch sa priemerná výška zvyšovala v závere roka, v novembri a decembri, čo pravdepodobne súviselo s nákupom vianočných darčekov.

"Ak sa pozrieme na popularitu jednotlivých zahraničných e-shopov z pohľadu počtu nákupov, jednoznačne dominuje AliExpress. Až 97 % vlaňajších platieb v zahraničných e-shopoch klienti realizovali u tohto obchodníka. Ak by sme sa pozreli na všetky transakcie v e-shopoch, vrátane tých slovenských, AliExpress mal 69 % zastúpenie z pohľadu ich počtu. Tieto čísla však treba vnímať v kontexte toho, že spotrebitelia tento web využívajú skôr na drobné nákupy a od viacerých obchodníkov, čo zvyšuje počet realizovaných platieb. Priemerná výška jednej transakcie je veľmi nízka, najčastejšie približne 3,50 eura. Druhý najpopulárnejší bol vlani Amazon," vysvetľuje Anna Jamborová, hovorkyňa banky.

Zaujímavosťou je, že pravidelne s blížiacimi sa Vianocami stúpa podiel nákupov v domácich e-shopoch na úkor tých zahraničných. Vlani v decembri tvorili platby v nich až 92 % podiel, zatiaľ čo priemer roka sa pohyboval na úrovni 78 %. Podľa hovorkyne to môže súvisieť s tým, že pred Vianocami nakupujú v internetových obchodoch aj spotrebitelia, ktorí to nezvyknú robiť počas roka. Nákup cez e-shop na Slovensku preto považujú za väčšiu istotu, ak s týmto nakupovaním nemajú skúsenosť. Zároveň môžu mať spotrebitelia obavy, že by im tovar zo zahraničia nedorazil včas pod stromček.
Z pohľadu popularity e-shopov medzi jednotlivými vekovými skupinami dominujú najmä spotrebitelia od 30 do 40 rokov.

"Aj z našich prieskumov vyšlo, že Slováci prostredníctvom internetu nielen čoraz viac bankujú, ale aj nakupujú. Online obchody na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov využíva 56 % Slovákov, zhodne 56-percentný podiel zaznamenala elektronika," povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková. Najmenej Slováci nakupujú prostredníctvom internetu jedlo s podielom 16 %. "Až 54 % Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online," dodala Buchláková.

Vyše polovica Slovákov nakupuje cez internet letenky alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Rovnako vyše 50 % Slovákov uviedlo, že cez interne nakupuje knihy. V porovnaní s okolitými krajinami sú Slováci jasne lídrami v nakupovaní online. "Dokonca aj Rakúšania sú v tomto smere za nami. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie online Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete," doplnila Buchláková.

Súvisiace články

Aktuálne správy