Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise

Diskusia 2  
Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise
Zdroj: Entrepreneur;HOR
Foto: SITA/AP;TASR/AP


18. 1. 2019 - Ako sa táto úspešná tenistka postavila svoje podnikateľské impérium vďaka tímovej práci

Keď mala 7 rokov, prišla so svojim otcom z Ruska priamo do tenisovej akadémie R. Bollettieriho. Mali so sebou len 700 dolárov a na tréningy do akadémie jazdili na bicykli, pretože na auto vôbec nemali peniaze. Museli dva roky čakať, pretože deti do akadémie mohli vstúpiť až od 9. roku a počas tých dvoch rokov otec musel vystriedať najrôznejšie zamestnania a pomocné práce, aby sa uživili a mali z čoho platiť malej Marii kurty a výstroj. Počkať tie dva roky sa však zaručene vyplatilo. Šarapovová bola vo svojich osemnástich rokoch najlepšie platenou športovkyňou na svete a tento status si udržala dlhých 11 rokov!

Bola talentovaná a mala šťastie, vďaka vysokej postave a dlhým blond vlasom sa o ňu sponzori ako Canon, Porsche, Nike, Head a Evian dokázali priam pobiť.

Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise

Dnes má Maria 31 rokov a jej podnikanie sa rozbieha v niekoľkých odvetviach. Jej meno nesie produktová línia cukroviniek pod názvom Sugarpova, má podiel na zápasníckom formáte Ultimate Fighting Championship, jej meno je aj na výrobkoch kozmetického priemyslu Supergoop a je spoluvlastníčkou aplikácie Charly, ktorá používateľom umožňuje posielať správy celebritám. A najnovšie pripravuje spustenie siete fitness a wellness centier v najrôznejších hoteloch sveta.

Ako športovkyňa bola počas svojej kariéry obklopená tímom odborníkov – fyzioterapeutov, masérov, trénerov, poradcov na výživu a tak ďalej. Podobne sa odborníkmi snaží obklopiť aj pri svojom biznise.

Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise

Začiatky jej podnikania sa datujú do roku 2012, keď mala zranené rameno a musela povinne odpočívať. V tom čase ju oslovil výrobca cukroviniek Jeff Rubin a ona sa k nemu po pár týždňoch vrátila s kopou nápadov. Po ich stretnutí sa ponorila do čítania a vzdelávala sa v odvetví, pri čom zistila, že napriek obavám verejnosti z negatívnych vplyvov cukru a sladkostí, odborníci očakávajú, že tento trh bude v USA v roku 2025 mať objem 19,5 miliardy dolárov. Maria si z detstva pamätala, aké bolo príjemné sa s kamarátmi podeliť o cukríky, takže myšlienku ďalej dôsledne sledovala.

Zaumienila si, že línie výrobkov, ktoré by mali byť pod jej patronátom, musia mať lákavý obal a zaujímavý tvar. Po sérii stretnutí a rokovaní napokon našli výrobcu v Španielsku a so štartovacím kapitálom 500 000 dolárov z jej vlastných zdrojov sa rozbehla značka Sugarpova. Sú to cukríky a čokoládky s podareným obalom, vyzdobeným našpúlenými ústami pripravenými na bozk. Obsah má vždy zaujímavý dizajn, cukríky majú raz tvar tenisovej loptičky, ďalšie sú v tvare dámskych kabeliek či lodičiek na vysokom podpätku. Aj v tomto projekte sa Šarapovová spoľahla na odborníkov, obaly a obsah navrhovala agentúra Dentsu (tá robí napríklad dizajn pre Canon) v spolupráci s Newyorskou agentúrou Red Antler. Slogan cukríkov Sugarpova znie “Some style for your smile” – trocha štýlu pre tvoj úsmev.

Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise

Prvú skúšku podnikateľskej odolnosti zažila Maria v roku 2016, keď ju pre pozitívny nález na dopingové látky suspendovali z tenisových turnajov na rok a pol. Väčšina jej sponzorov ihneď odstúpila od spolupráce a dokonca aj OSN jej odňala titul ambasádorky pre rozvojové krajiny. Aj túto nútenú prestávku toto podnikavé dievča využilo na vzdelávanie, zapísala sa na krátkodobý kurz strategického manažmentu na Harvarde a sústredila sa na rozvoj svojej línie Sugarpova. Zúčastňovala sa potravinárskych veľtrhov, rokovala s obchodnými reťazcami a sieťami. Svojim predajcom mohla ponúknuť napríklad spoluprácu na svojom Instagramovom účte, pretože jej spoločenský život je plný celebrít. Dnes je Sugarpova na pultoch predajní v 22 krajinách sveta a jej portfólio  výrobkov v roku 2017 dosiahlo obrat niekde medzi 10 až 12 miliónmi dolárov.

Entrepreneur: Maria Šarapovová a jej život po tenise

Najnovší podnikateľský plán Šarapovovej sa začal niekedy na jar 2018 keď ju oslovil architekt Dan Meis po tom, čo si všimol Mariin záujem o architektúru na Instagrame. Ukázalo sa, že v detstve snívala o tom, že bude architektkou, no tenis bol silnejší. S Meisom začali pracovať na myšlienke fitnesscentier v hoteloch a rezortoch po celom svete. Šarapovovej prínos do projektu je nie len v tom, že v rámci tréningov sa už niečo naposilňovala, ale že v rámci tenisového kolotoča už navštívila stovky hotelov po celom svete a vie, na čo klásť dôraz. Ako vraví Maria, pre športovca aj podnikateľa je tímová práca kľúčovým faktorom úspechu.