Prieskum KPMG: Slovensko ako automobilová veľmoc príde o pracovné miesta

Diskusia 19  
Prieskum KPMG: Slovensko ako automobilová veľmoc príde o pracovné miesta
Zdroj: KPMG
Foto: SITA/AP


17. 1. 2018 - Do roku 2030 bude západná Európa vyrábať iba 5 % áut, väčšinu produkcie prevezme Ázia.

Zatiaľ čo dnes sa v západnej Európe produkuje 15 % všetkých automobilov, v roku 2030 to bude podľa troch štvrtín manažérov už menej ako 5%. Vyplýva to z každoročného prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey.

Až 74 % šéfov automobilov sa domnieva, že v globálnej automobilovej produkcii výrazne vzrastie vplyv Ázie, najmä Číny a podiel západnej Európy naopak postupne klesne pod 5 %. Čínu tiež väčšina z nich považuje za najvhodnejšiu krajinu na uvedenie nových technológií a inovácií na trh, najmä pokiaľ ide o elektromobilitu a mobilitu ako službu.

"Názory na presun výroby do Ázie môžu pre Európanov znieť ako poplašná správa. Európa má však stále časť svojho osudu vo svojich rukách. Nástup automatizácie a umelej inteligencie môže mať veľký vplyv na dopady tohto trendu. Na súčasnom rastúcom trhu automobilov zápasia výrobcovia s nedostatkom kapacít a preto udržiavajú výrobu aj v drahších krajinách. S nástupom ďalšej krízy však výrobcovia pristúpia k radikálnym krokom, pričom najviac zasiahnuté budú zastarané prevádzky, ktoré nebudú schopné konkurovať novým moderným fabrikám, ktoré sa rodia najmä v krajinách Ázie," povedal í Jan Linhart, partner KPMG Česká republika zodpovedný za automobilový sektor.

Prieskum KPMG: Slovensko ako automobilová veľmoc príde o pracovné miesta

"Čínske aglomerácie bojujú so znečistením. Tlak na rozvoj elektromobilov je preto silný práve v tejto krajine. Preplnené mestá navyše ponúkajú priestor pre rozvoj služieb mobility. Čínsky trh tak ponúka jedinečné príležitosti na rozvoj týchto dvoch technológií súčasne.  Tradičné automobilky budú čeliť nielen novým konkurentom na ázijských trhoch, ale konkurencii zo strany veľkých ICT spoločností. Z ich strany je vidieť pokles záujmu o vývoj vlastných vozidiel, o to viac si však budú chcieť uchmatnúť z koláča trhu služieb spojených so službami mobility a konektivitou. Môžeme preto očakávať ďalšie konsolidácie trhu a zaujímavé spojenie tradičných a nových hráčov," dodal Jan Linhart.

Viac ako polovica šéfov automobilov sa domnieva, že 30 – 50 % klasických predajcov do roku 2025 zmizne a predaj sa presunie na internet. S tvrdením, že budúcnosť predaja automobilov je v on-line predaji, súhlasí takmer 80 % šéfov automobiliek.

"Premeny automobilového sveta sa najviac prejavia na ich predaji. Nastupujúce generácie sa pozerajú úplne inak na vlastníctvo vozidiel a deklaruje skôr využívanie služby mobility a zdieľanie vozidiel. Druhou výraznou zmenou bude zhromažďovanie údajov z automobilov, ktoré zostávajú v rukách automobiliek, tie tak budú schopné presne predpovedať poruchovosť a ďalšie potreby vozidla a jeho majiteľov. Tento vzťah si budú chcieť zachovať, kultivovať ho a riadiť," uzaviera Jan Linhart.