Luxusná elektromobilka celebrít krachla, Obamova vláda v nej utopila milióny

, patria;lad foto:TASR;SITA

Výrobca elektromobilov Fisker Automotive mal od štátu požičaných pol miliardy dolárov. Po krachu zostal dlžný 200 miliónov. Ministerstvo energetiky údajne nedostatočne reagovalo na množiace sa problémy a Fiskeru aj naďalej požičiavalo i keď automobilka nedokázala v požadovanom termíne rozbehnúť výrobu modelu Karma.

Výbor pre dohľad teraz vypočúva manažérov automobilky aj zamestnancov ministerstva energetiky, píše ekonomický server patria. Snaží sa zistiť, či doteraz neodskúšaná technológia nepredstavovala neodôvodniteľný hazard s miliónmi dolárov daňových poplatníkov. Republikáni sa kauzy ihneď chytili. „Daňoví poplatníci vlastne zadotovali luxusné vozidlá pre ľudí typu Justina Biebera, Leonarda DiCapria či Ala Gorea,“ vyhlásil predseda vyšetrovacieho výboru Jim Jordan z Ohia s odvolaním sa na vysokú nadobúdaciu cenu vozidiel (okolo 100 tisíc USD) a štýl jeho propagácie.

Spoločnosť Fisker si vzala v roku 2009 úver v hodnote 529 mil. USD, ktorý v tichosti zastavili až v júni 2011, keď už problémy automobilke prerástli cez hlavu. Do vtedy ale stihla zo štátnej kasy odčerpať 192 mil. USD. Pozastavenie úveru oficiálne ohlásili až v roku 2012. Spoločnosť prepustila 75 % zamestnancov a najala si poradcov pre riadenie bankrotu. Autá už rok nevyrába.

Vládna záruka pomohla firme založenej v roku 2007 dostať sa do širšieho povedomia súkromných investorov, od ktorých Fisker získal 1,2 mld. USD. Pôžička signalizovala, že ministerstvo projekt podrobne preskúmalo a rozhodlo o tom, že je prínosný. Dlhopisy automobilky boli ratingovými agentúrami hodnotené na neinvestičnom stupni „junk“. Po získaní  obrieho úveru od americkej vlády sa Fisker zaviazal zvýšiť kapacitu výroby a vytvoriť nové pracovné miesta. Prognózy dopytu po elektromobiloch sa nakoniec ukázali prehnane optimistické. Kariem sa predalo len niekoľko tisíc.

Zakladateľ a výkonný riaditeľ automobilky Henrik Fisker v Kongrese prehlásil, že stratených 200 mil. USD môže vláda získať späť, pokiaľ sa nájdu „finančné a strategické zdroje“. Vinu za krach pripísal dánsky rodák subdodávateľom, oneskoreniam pri udeľovaní regulačných povolení a tiež nutnosti často zvolávať hybridné Karmy do servisu kvôli poruchám. „Po vyriešení problémov sa autá osvedčili a zákazníci ich milujú,“ uviedol Fisker kongresmanom.  Zelenej automobilovej technológii sa však veľmi nedarí . Vlani požiadal o ochranu pred veriteľmi aj výrobca batérií A123, ktorý v minulosti rovnako získal štátnu podporu.

Súvisiace články

Aktuálne správy