Hillary či Donald? 8 prekvapivých ekonomických dopadov volieb, bez ohľadu na víťaza

, ČTK Foto: TASR/AP

Výsledky prezidentských volieb v Spojených štátoch bežne ovplyvňujú hospodársky vývoj krajiny, rovnako ako vývoj cien akcií. Špecifické dopady má ale celý volebný proces, a to bez ohľadu na to, ktorý kandidát bude nakoniec zvolený.

Server Time napísal, že volebný rok zvyčajne prináša napríklad vyššie výdavky na Halloween a naopak pokles predajov domov. V súvislosti s tohtoročnými voľbami ale hovorí hneď o ôsmich prekvapivých dopadoch na ekonomiku.

Nákupy
Maloobchodné firmy sú známe tým, že keď majú nižšie tržby, hľadajú vinu všade vôkol, pretože nechcú investorom priznať, že ich manažéri urobili zlé rozhodnutia. Zvyčajne slabý predaj pripisujú nepriaznivému počasiu pre dané obdobie. Najnovšou ich výhovorkou sú prezidentské voľby. Údajne sú spotrebitelia prilepení k televízorom, aby mohli sledovať (pred) volebné spravodajstvo, a tak nemajú čas ísť na nákup. Alebo že sú z volebnej kampane tak deprimovaní, že nemajú ani náladu zájsť niekam na večeru.

Výdavky na Halloween
Naproti tomu výdavky za cukrovinky, kostýmy, dekorácie a ďalšie vybavenie na Halloween dosahujú vo volebnom roku obvykle rekordnú hladinu. "Zrejme je to spojené s potrebou úniku od reality a kontaktu s ľuďmi," poznamenala psychologička Kit Yarrowová, ktorá sa zameriava na správanie spotrebiteľov.

Vianoce
Mohlo by sa zdať, že nie je nič, čo by mohlo obchodníkom zabrániť v tom, aby začali spotrebiteľa s veľkým predstihom pripravovať na vianočné nákupy. Tohtoročnej prezidentskej kampani sa to ale zrejme podarilo. Prvé reklamy na vianočné nákupy sa obvykle v obchodoch začínajú objavovať po Halloweene, niekedy aj pred ním. Teraz to ale vyzerá, že väčšina obchodov sa nechystá začať veľké predajné a reklamné kampane skôr, než skončia voľby. Podľa šéfa združenia maloobchodných predajcov Matthewa Shaya je dôvodom zrejme to, že rozhlasovému a televíznemu vysielaniu dominujú správy o voľbách, takže je ťažké zaujať inou správou.

Sledovanie amerického futbalu
Ďalšou prekvapivou správou je to, že tento rok menej Američanov sleduje profesionálny futbal. Sledovanosť Národnej futbalovej ligy v televízii sa tento rok prudko znížila a ako dôvod sú uvádzané práve voľby.

Výdavky na reklamu
Prezidentské voľby tiež prinášajú prudký nárast výdavkov na reklamu. Voľby v USA sú jedným z dôvodov, prečo sa tento rok čaká celosvetovo nárast týchto výdavkov o 4,6 %. A nie sú to len výdavky na politickú reklamu, niektoré firmy využívajú voľby aj pre svoju reklamu. Napríklad jeden z kanadských ostrovov sa prostredníctvom reklamy ponúka ako pokojné miesto, kam môžu Američania utiecť, prípadne emigrovať po voľbách. Liek Excedrin núka pomoc, ak človeka začne bolieť hlava z debaty prezidentských kandidátov.

Reality
Rozbolieť hlava by mohla aj predajcov nehnuteľností. Volebný rok zvyčajne prináša neistotu, čo sa prejavuje aj tým, že Američania nie sú ochotní míňať vysoké sumy, čo sa týka aj nákupov nehnuteľností. Niektoré štúdie tiež ukazujú, že ceny domov sa vo volebnom roku zvyšujú menej ako v ostatných rokoch.

Značka Trump
Volebná kampaň bezpochyby v mnohých ohľadoch podporila Trumpovo podnikanie. Z rozpočtu kampane si jeho volebný štáb okrem iného prenajal priestory pre politické ústredie v mrakodrape Trump Tower. Na druhej strane má ale na značku Trump kandidatúra skôr negatívne dopady. Návštevnosť Trumpových podnikov sa proti minulému roku znížila a podľa výskumnej spoločnosti Brand Keys má značka Trump od čias, kedy sa začal Donald Trump usilovať o prezidentské kreslo, skôr negatívne konotácie. Mnoho spotrebiteľov sa snaží od produktov značky Trump skôr dištancovať.

Akciový trh
Všade sa tiež hovorí o vplyve na akciové trhy, grafy ale ukazujú, že vo volebnom roku je výkonnosť akciového trhu v podstate priemerná. Jedna analýza však ukázala, že ak akciový trh spevňuje počas troch mesiacov pred voľbami, vyhrá úradujúca strana. V tomto roku sú to demokrati a ich kandidátka Hillary Clintonová.

 

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy