To najlepšie z kapitalizmu: Pokémon Go

, economics21 Foto: SITA/AP

Zdá sa, že ide len o ďalší produkt špinavého kapitalizmu. Pokémon Go používa mapy Google, aby simuloval skutočný svet na displeji telefónu. Nedávno oprášené postavičky v novom svetle opäť prebrali klasiku od Nintenda k životu. Stačilo len pár týždňov a zrodil sa nový fenomén, tisíce ľudí v jednotlivých krajinách vyšli do ulíc, aby v reálnom živote hľadali Pokémonov.

Nie každý zdieľa toto nadšenie. Ten, kto najviac profituje z masového ošiaľu sú vraj tvorcovia hry, všetci ostatní sa len prizerajú. Jadro argumentácie tvorí myšlienka, že keď na trh vstupujú nové technológie, postupne z neho vytláčajú tie staršie. To znižuje zamestnanosť a účinne zmenšuje ekonomický koláč. Často tieto nové podniky a produkty nevytvárajú "skutočnú" hodnotu a k životu im postačí len niekoľko zamestnancov. Nemusia to byť len giganti ako je Amazon, či  Google. Vezmime si príklad tlačených novín, či reklamných agentúr, ktoré sú z trhu vytláčané kvôli rastúcemu podielu internetových služieb. Tieto nové spoločnosti poskytujú prínos len pre investorov, ale oni naopak znižujú príjmy iným.

Sú ale takéto tvrdenia opodstatnené?

Zjavne nie. Keď si novú technológiu obľúbia spotrebitelia, to predsa neposúva starších hráčov z trhu do horšej pozície. Namiesto toho ponúka ešte viac príležitostí, prístupu k informáciám, ktoré zlepšujú životy ľudí. Cez pokračujúci proces inovácie nové spoločnosti vytvárajú a poskytujú lepší tovar a služby. Prečo sa teda pozerať na rast v oblasti technológií, ako na niečo škodlivé?

V skutočnosti všetci môžeme ťažiť z úspechu a ekonomiky, za ktorým stojí Pokémon Go. Ekonomika nie je pevný koláč, HDP za ostatné dve storočia neustále rastie. Pri poklese cien tovarov a služieb a zvýšenej prístupnosti, kúpna sila rastie.

Pokemon nie je jediný, kto stavia na zvýšení spotrebiteľskej pohody s použitím technológií. Spoločnosti ako je Uber, Amazon, a Airbnb rovnako využívajú silu technológií, aby poskytovali tovar a služby efektívnejšie, s nižšími nákladmi, čo je nepochybne výhoda aj pre spotrebiteľov.

Malé firmy tiež dostali príležitosť k rastu vďaka Pokémonom. Neoficiálne správy ukazujú, že firmy v blízko PokéStops (bodov záujmu), kde zhromažďujú hráči, aby chytili čo najviac Pokémonov, sa tešia väčšej návštevnosti. Niektorí hráči sú ochotní si dokonca zo strategických dôvodov nakúpiť produkt v hre, ktorý im pomôže prilákať viac Pokémonov. Firmy sa tak môžu „dopracovať“ k zvýšeniu predaja.

Možno, že na vytvorenie takejto hry je potrebných menej rúk, než na zloženie auta. Takýto myšlienkový pochod ale predpokladá, že čím viac ľudí je zamestnaných na tvorbe produktu, tým väčšiu hodnotu má. Pozrime sa ale na taký iPhone, ktorého hodnota nie je o nič menšia, hoci sa na výrobe podieľa menej pracovníkov ako pri páse v automobilke. Ide o zastaraný spôsob merania produktivity ekonomike.

Spotrebitelia určia hodnotu tovaru na základe užitočnosti. Hodnota, ktorú spoločnosti založené na internete poskytujú spotrebiteľom nie je viazaná na počet ich zamestnancov. Hoci taký Amazon zamestnáva tisícky pracovníkov vo svojich distribučných centrách a kanceláriách. Partnerstvo s jednotlivými vodičmi Uberu ponúka celý rad pracovných príležitostí. Pokémon Go je populárnejšia ako väčšina videohier. Nespočetné príbehy ukazujú, že ľudia všetkých vekových kategórií sú odhodlaní vyjsť von, chodiť, vytvárať interakciu medzi sebou a pritom chytať Pokémonov. Je to dôkaz, že  technologický pokrok pokračuje vo vytváraní lepšieho života spotrebiteľov, ktoré sa snažia "chytiť všetko."

Súvisiace články

Aktuálne správy