Ekoúspech: Briti zaťažili jednorazové igelitky daňou, ich predaj očividne klesol

, Guardian Foto: TASR/AP

Vlani v októbri sa Veľká Británia rozhodla pre zavedenie novej formy spoplatnenia nákupu jednorazových nákupných tašiek a zaviedla takzvanú päťpencovú daň. Zavádzanie opatrenia do praxe sa nieslo v duchu kritiky a skepticizmu. Výsledky sú zatiaľ pozitívne, počet predaných jednorazových tašiek razantne klesol, informuje o tom denník Guardian.

Na zdanenie pristúpilo ako posledné v poradí Anglicko, už pred ním ho s úspechom otestovalo Škótsko, Severné Írsko a Wales. Prvotná kritika zámeru sa odvíjala predovšetkým od toho, na koho sa vlastne bude nariadenie vzťahovať a ako sa takéto opatrenie dotkne menších obchodníkov v konkurencii veľkých predajných reťazcov. Všetky obavy zdá sa sú zatiaľ neodôvodnené.

Predaj jednorazových nákupných tašiek za posledných šesť mesiacov poklesol vo Veľkej Británii na 500 miliónov kusov, zatiaľ čo vlani si ich zákazníci kúpili sedem miliárd. Tento výrazný prepad je pripisovaný zavedeniu dane uvalenej na obchodné reťazce, ako opatrenie na obmedzenie vzniku plastových odpadov. Pozorovateľné zníženie predaja jednorazových nákupných tašiek o 85 % sa zatiaľ javí po všetkých stránkach ako úspešný počin. Na definitívne vyhodnotenie si však budeme musieť počkať do konca roka. Až vtedy sa ukáže, či sa podarí znížiť predaj o 6 miliárd kusov, čo je pôvodný limit zámeru.

Ďalším pozitívnym zistením je aj to, že sa výrazný prepad v predaji podarilo dosiahnuť napriek tomu, že sa nariadenie vzťahuje vo svojej podstate len na veľké obchodné reťazce, teda podniky s viac ako 250 stálymi zamestnancami, a nie na malé obchodíky a obchody stredného formátu. Tie sa môžu do kampane zapojiť dobrovoľne.

Akých "jednorazových nákupných tašiek" sa zdanenie vlastne týka? Nie sú to papierové vrecúška, ani plastové tašky pre špecifický druh tovaru. Výnimkou sú teda chladiace tašky na ryby, obaly na surové mäso, medikamenty, semená a kvety. Aj bez nich je ale zmena viditeľná, priemerný zákazník doteraz za jeden rok použil na 140 jednorazových tašiek, čo prevedené na počet obyvateľov predstavuje hromadu vážiacu asi 61 000 ton.

Aj ďalšia správa je pozitívna. Zdaneniu sa nebránia ani sami predajcovia. Naopak, vítajú ho. Ako podotýka Matt Davies, výkonný manažér britského reťazca Tesco: "vládne opatrenia pre nás znamená, že každý týždeň ušetríme 30 miliónov tašiek. A to je pre všetkých dobre." Sympatické je aj to, že zozbierané peniaze je možné použiť na financovanie najrôznejších verejnoprospešných aktivít. Zavedenie dane tak spustilo lavínu charitatívnej činnosti. Len spomínané Tesco si mohlo dovoliť zasponzorovať dvadsiatimi miliónmi libier lokálne projekty podpory životného prostredia. 

Súvisiace články

Aktuálne správy