Správne riadenie vlastných peňazí: Ako na pohľadávky

, financnaakademia.sk Foto. thinkstock

Pohľadávka predstavuje peniaze, ktoré prídu na účet v budúcnosti. Ako ich riadiť aby sme si nenarušili výrobný proces, prípadne sa nedostali do finančných ťažkostí?

Pohľadávka vyjadruje nárok na plnenie. V dodávateľsko-odberateľských vzťahoch predstavuje nárok dodávateľa na peňažné plnenie zo strany odberateľa. Ide o klasický obchodný vzťah, dodávateľ dodá tovar, odberateľ zaň zaplatí. Nakúpime materiál, spustíme výrobný proces výsledkom ktorého je výrobok. Doručíme ho odberateľovi spolu s faktúrou. A pokračujeme v produkcii ďalších výrobkov pre ďalších odberateľov. Pokiaľ máme faktúry uhrádzané v rámci lehoty splatnosti, celý kolobeh funguje tak ako má. Dodávame tovary, vystavujeme faktúry, prichádzajú úhrady. A celý proces opakujeme.

Kolobeh sa môže narušiť v prípade, ak úhrada od nášho odberateľa neprichádza. Ako postupovať?

Prvým krokom je skontaktovať sa s odberateľom. Zistiť, čo sa stalo. Možno faktúru uhradil, ale na nesprávny účet, prípadne na ňu zabudol. To sú tie "príjemnejšie" dôvody, ktoré vieme pohodlne a bez obmedzení odstrániť.

Čo ale keď odberateľ má existenčné problémy a faktúru nedokáže uhradiť?

Neuhradenú pohľadávku si môžeme s našim odberateľom vzájomne započítať. Je to možné len v prípadoch, pokiaľ aj my máme pozdlžnosti voči odberateľovi. Pri započítaní nedochádza k reálnej platbe. Ale vzájomné pozdlžnosti si partneri odpustia, teda započítajú.

Ďalšou možnosťou je postúpenie pohľadávky, tzv. césia. Je proces, v ktorom pohľadávka prechádza z dodávateľa na tretiu osobu (cesionár). Tretia osoba nadobúda všetky práva dodávateľa. V prípade césie sa dodávateľ dostane ku svojim peniazom z neuhradenej pohľadávky skôr. Aj keď nie v pôvodnej výške. Tým, že tretia strana preberá na seba riziko z nezaplatenia preberanej pohľadávky, vyplatí dodávateľovi sumu zníženú o rizikovú prirážku (napríklad z hodnoty pohľadávky odráta 10 %).

Treťou možnosťou je kapitalizácia pohľadávky. Znamená to vstup dodávateľa do podniku svojho odberateľa. Kedy sa výška pohľadávky započíta ako vklad spoločníka do spoločnosti. Tento krok má ale význam len vtedy, pokiaľ sa náš odberateľ venuje príbuznej podnikateľskej činnosti ako my.

Poslednou možnosťou je odpis pohľadávky. Teda nerátame s tým, že odberateľ nám niekedy dlžnú sumu uhradí. Z nášho pohľadu ide o náklad.

Akákoľvek neuhradená pohľadávka znamená pre nás dodatočné náklady, obmedzenia výrobného procesu a môže negatívne ohroziť aj našu platobnú schopnosť. Dostávame sa do situácie, kedy môžeme ohroziť aj vlastné podnikanie. Čím je podnik kapitálovo silnejší, tým si vytvára väčšie rezervy na zvládanie takýchto situácií. Menší podnik sa môže dostať do finančných problémov aj s neuhradením jednej väčšej pohľadávky.

Aby sme sa podobným situáciám vyvarovali, venujme náležitú pozornosť výberu obchodných partnerov. Stabilných partnerov, platiacich načas pred lehotou splatnosti, odmeňujme. Napríklad tovarom navyše zadarmo. Upevníme tak obchodné vzťahy.

Každú pohľadávku je dobré mať tiež zabezpečenú. Znižujeme si tak riziko z nezaplatenia. Využiť môžeme zmluvné pokuty, bankovú záruku, preddavky, poistenia a podobne.

Dobré riadenie pohľadávok znamená dobrú príležitosť na náš rozvoj. Zamerajme sa na nájdenie optimálnych fakturačných podmienok pre nás a našich odberateľov. Nastavme si ich tak, aby sme mali dostatok peňazí na zabezpečenie našej výroby a neprichádzali o zisk z ponúkaných obchodných príležitostí.
 


Súvisiace články

Aktuálne správy