Tri štvrtiny agrofiriem predávali produkty pod výrobnú cenu

Na nedostatok slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov sa však podľa analytickej spoločnosti CEEC Research sťažuje až 93 % riaditeľov poľnohospodárskych podnikov a družstiev.

Minulý rok predávalo svoje produkty za cenu, ktorá nepokrývala výrobné náklady až 74 % slovenských poľnohospodárskych spoločností. V prípade živočíšnej výroby to bolo 71 % poľnohospodárskych firiem a pri rastlinnej výrobe 75 %. Podľa riaditeľov poľnohospodárskych spoločností je však na pultoch slovenských obchodov nedostatok potravín slovenského pôvodu. Vyplýva to z kvartálnej analýzy slovenského poľnohospodárstva za druhý štvrťrok tohto roku, ktorú vypracovala spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťou O.M.C. Invest.

„V niektorých prípadoch nemali poľnohospodári v minulom roku na výber a vzhľadom k nízkej úrovni cien na trhu u vybraných komodít boli nútení predávať svoje produkty aj so stratou. To je ale dlhodobo neudržateľné a mohlo by viesť k zániku časti firiem na trhu,“ komentoval riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek. Ako ďalej uvádza analýza, na nedostatok domácich potravín na pultoch obchodných reťazcov sa sťažovalo až 93 % riaditeľov poľnohospodárskych podnikov a družstiev.

Takmer polovica agrofiriem by privítala znovuzavedenie zápornej dane z obratu na potraviny. Jej zrušenie podľa CEEC Research viedlo k jednorazovému cenovému skoku. Na druhej strane, 26 % poľnohospodárskych podnikov je proti zavedeniu takejto dane. „Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) podporuje uplatnenie inštitútu prenesenia daňovej povinnosti u dane z pridanej hodnoty na agropotravinárske tovary a služby zatiaľ na prechodnú dobu. Po odskúšaní a pozitívnom výsledku je vhodné tento inštitút uplatniť aj na ostatné tovary a služby. Prijatie tohto návrhu by fakticky vylúčilo podvody s DPH a zjednodušilo dodržiavanie daňových predpisov pre platcu DPH aj daňové orgány,“ uviedol predseda SPPK Milan Semančík.

Zvýhodňovanie malých agrofiriem na úkor väčších by nebolo podľa 74 % riaditeľov poľnohospodárskych podnikov výhodné. Na druhej strane, 36 % firiem z oblasti živočíšnej produkcie je za zavedenie takéhoto zvýhodňovania. „Spolupráca s korporáciami, ktorá zaručuje trhy presahujúce Slovensko, sa dá dosiahnuť iba kombináciou krokov, ktoré zaradia slovenské podniky do korporátnych dodávateľských reťazcov. K úspechu slovenského poľnohospodárstva vedie iba zvýšenie konkurencieschopnosti lokálnych firiem cez garantovanú tvorbu pridanej hodnoty zasahujúcu ďaleko za prvovýrobu,“ myslí si Štefan Holý zo spoločnosti Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, spol. s r.o.

Súvisiace články

Aktuálne správy