Skutočný príbeh úspešného startupu: Odmietol ísť na výšku, radšej pomáha ľuďom lepšie spať

, businessinsider Foto: YT/I Use This App;Hello

Tento 24-ročný mládenec dostal šancu, ako zatiaľ jediný člen rodiny, ísť študovať na vysokú školu. Nevyužil ju. Dnes má firmu, ktorá dokázala zohnať 30 miliónov dolárov na pomoc všetkým dopracovať sa ku kvalitnejšiemu spánku.

James Proud vyrástol v mimoriadne drsnej časti južného Londýna. Keď mal 12 rokov, začal si zarábať vreckové za pomoci navrhovania webových stránok. Jeho matka si myslela, že sa z neho stal drogový díler. Hoci svojej mame argumentoval, že predsa drogoví díleri si pravdepodobne nekontrolujú tak často svoje e-maily, ona len odvrkla, že o tom nechce nič vedieť. V čase, keď končil strednú školu, už mal v hlave jasno. Prevažoval u neho záujem o podnikanie, nechcel pokračovať na akademickej pôde. Hoci mal dosť dobré výsledky v škole, a otvorila sa príležitosť, že sa stane prvým z rodiny, kto by navštevoval univerzitu, Proud sa rozhodol, že radšej sa pokúsi budovať kariéru v technologickom priemysle. "Moji rodičia z toho šaleli," spomína si Proud v rozhovore pre businessinsider.

Raketový posun nenechal na seba dlho čakať. Dnes má len 24 rokov a už je z neho generálny riaditeľ spoločnosti Hello. Firma dokázala v roku 2014 zozbierať prostredníctvom davového financovania 2,4 milióna dolárov. Tí, ktorí prispeli, verili, že 129 dolárové zariadenie na kontrolu kvality spánku sa má šancu dostať do každej spálne. A tým to ani z ďaleka neskončilo. Proud hovorí, že Hello získala od investorov do konca roka 2015 okolo 30 miliónov dolárov, napríklad aj od Temasek Holdings, čo bol rizikový kapitál od predĺženej ruky singapurskej vlády. Celkovo tak získal viac než 40 miliónov dolárov.

Proud mal v roku 2009 len 18 rokov, keď vyvinul GigLocator, aplikáciu na sledovanie, kde v okolí sú práve vaše obľúbené kapely a umelci, aby ste si mohli na ich predstavenie kúpiť vstupenky. O šesť mesiacov neskôr sa kvalifikoval pre vstup do Thiel Fellowship, dvojročného programu, v ktorom slávny Peter Thiel, dnes už kontroverzná osoba zo Silicon Valley a rizikový investor, zaplatil nádejným mladým podnikateľom 100 000 dolárov, aby sa vykašľali na školu a venovali sa radšej rozvoju svojich originálnych podnikateľských nápadov. Ponuku prijal a presťahoval sa do San Francisca, bolo to v roku 2010. V roku 2012 predal Proud svoj GigLocator Peterovi Shapirovi, majiteľovi legendárneho newyorského Brooklyn Bowl klubu a jeho medzinárodnej franšíze. Dnes Proud tvrdí, že nikdy tento produkt nemal rád a ani s ním neplánoval dlhodobú obchodnú stratégiu. "GigLocator bol vedľajší projekt, ktorý sa zmenil na konkrétnu vec," hovorí. Peniaze z predaja použil na založenie firmy Hello, a začal sa zaoberať otázkou, čo vlastne chce robiť. "Som veľmi jednoduchý vo svojom živote aj potrebách," tvrdí Proud, ktorý sa rozhodol zamerať svoje úsilie na riešenie veľkých problémov, a začať so spánkom. Mnohí sa tomu venujú, ale nie každý má plán vhodný na obchodný cieľ. "Naše ambície sú väčšie ako spánok, ale teraz sa veľa venujeme práve spánku," hovorí Proud.

Keď Proud založil Hello, jeho tím chcel prísť s nositeľnou technikou, niečo ako Apple Watch alebo Fitbit, ktorú by si ľudia brali do postele. Aby sa tento sen stal skutočnosťou, Proudovi sa podarilo osloviť známe postavy z brandže, vrátane Davida Marcusa (Facebook Messenger)  a Huga Barru (Xiaomi), aby investovali okolo 10 miliónov dolárov do tohto nápadu. Všetko šlo ako po masle, avšak Proud si uvedomil, že sa vybrali úplne zlým smerom. Nositeľné hračky sú skvelé, ale len teoreticky, tvrdí dnes Proud. Ľudia ich už pár dní po získaní prestávajú nosiť. A ak ich ľudia nebudú nosiť, nedokážeme zbierať údaje a celý model je nanič. Pre porovnanie, 15 mesiacov po uvedení zariadenia Sense na trh, 70 % zákazníkov ho stále používa každú noc, zatiaľ čo 99 % ľudí sa postupne zbaví nositeľnej techniky počas niekoľkých týždňov či mesiacov. Prístroj Hello Sense bol navrhnutý tak, aby splynul s ostatnými vecami na nočnom stolíku. "Ak ste si ho mali dávať na noc na zápästie, vykašľali by ste sa na to. Bol to zlý produkt," cituje Prouda businesinsider.

Po tom, čo opísal, asi nebolo veľmi zábavné stretnúť sa so svojimi investormi a vysvetlovať, kde sa stala chyba. Rozhodol sa začať znovu, ponúknuť nový dizajn. Na Kickstarter spustil kampaň, prostredníctvom ktorej sa podarilo vyzbierať 2, 4 milióna dolárov. Nový model Sense, ktorý si dnes dokážete aj kúpiť, je malý, nenápadná vecička, na nočnom stolíku. Táto piluka na dobrý spánok je vybavená senzormi, ktoré zbierajú údaje z vášho vankúša počas spánku. "Aj keby ste prišli domov opití a skolabovali v posteli, zariadenie bude neustále zbierať údaje," hovorí Proud.

Výsledná podoba zariadenia je inšpirovaná vzhľadom Národného štadióna v Pekingu, kde usporiadali Olympijské hry v roku 2008. Navrhli ho tak, aby vyzeralo čo najelegantnejšie, chceli úplne vylúčiť formu akejsi čiernej skrinky, ktorá by mohla ľuďom v izbách prekážať. Vo vnútri zariadenia sú ukryté rôzne senzory na sledovanie vlhkosti vzduchu, hluku, svetla, a kvality ovzdušia. Ak je v izbe priveľa svetla, hluku, alebo príliš vysoká vlhkosť, dá vám to zariadenie vedieť. Senzor zároveň sleduje aj pohyb hlavy na vankúši a dokáže analyzovať kvalitu spánku. Zabudovaný reproduktor má za úlohu vyvolať pocit upokojenia, relaxácie, tým, že vydáva biely šum, v dopoludňajších hodinách naopak pomôže pri prirodzenom prebúdzaní sa. 

Každé ráno si môžete skontrolovať svoje spánkové skóre od 1 do 100, spolu s návrhmi, ako ho zlepšiť. Výsledky môžete kontrolovať raz denne, raz týždenne alebo raz za rok. Čím viac ľudí používa tento prístroj, tým viac výsledkov majú zariadenia k dispozícii, tým viac faktorov vyhodnocujú. Hello pri sieťovaní prístrojov využíva najmodernejšie počítačové neurónové siete. "My naučíme počítače, ako má vyzerať kvalitný spánok," tvrdí Proud.

Proud vidí budúcnosť v inteligentných zariadeniach, novom druhu počítačov, kde sa inteligencia tak nejako vznáša vôkol. V rovnakom duchu ako inteligentný termostat od Amazonu, Proud to vníma tak, že ak niečo potrebujeme, je to na dosah ruky, ale v prípade, že to nechceme, tak to jednoducho zmizne.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy