Lacnejšie ubytovanie: Aj vďaka Buffettovi bude váš účet za hotelovú izbu už čoskoro nižší

, alapblog Foto: thinkstock

Udržať si stále hospodárnu prevádzku v rámci ubytovacích kapacít hotela bez výrazného zvýšenia cien v sezóne je takmer nemožné. Zdieľaná ekonomikavšak s takouto praxou dokáže skoncovať. V prípade zvýšenia dopytu totiž dokážu Airbnb a im podobní ponuku podstatne zvýšiť. To znamená, že hotely budú musieť čeliť novým veľkým výzvam.

Hotely nutne musia zmeniť svoj existujúci obchodný model, vyplýva to z výročnej schôdze Buffettovej Berkshire Hathaway. Tentoraz však ide o niečo úplne odlišné, než na čo sme zvyknutí v súvislosti s Warrenom Buffettom. V tomto príbehu vlastne osoba miliardára ani nehrá hlavnú úlohu. Do svetla reflektorov sa tentoraz dostávajú akcionári zúčastnení na valnom zhromaždení a okolité hotely.

Vráťme sa späť do roku 1980, vtedy ešte podujatie tejto spoločnosti nespôsobilo príliš veľký rozruch v meste, zúčastnilo sa ho len 12 ľudí, vrátane Buffetta. V súčasnosti je to však úplne iná situácia. Podujatie v 447 tisícovom nebraskom meste dokázalo naposledy prilákať až 40 tisíc ľudí, čo je takmer 10 % obyvateľstva. To následne viedlo k tomu, že tamojšie hotely začali prispôsobovať svoj obchodný model valnému zhromaždeniu. To je pochopiteľné v niektorých ohľadoch, pretože za hospodárením hotela sa skrývajú pomerne jednoduché princípy. Vybudovať a udržiavať hotel je celkom drahá záležitosť a dopyt po ubytovaní nie je rozložený rovnomerne. Z toho prirodzene vyplýva, že hotely zvyšujú poplatky v špičkách , aby mohli skasírovať čo najvyššie možné príjmy. Mimo sezóny však väčšina z ubytovacích kapacít zostáva nevyužitá aj napriek nízkym cenám. Pre ziskovú prevádzku hotela zohrávajú aj dvihnuté ceny počas sezóny veľmi dôležitú úlohu.

To všetko dokladuje aj príklade z Omahy, v roku 2015 počas valného zhromaždenia Berkshire Hathaway, ponúkali noc za 400 dolárov. Navyše na kratší čas než 3 dni sa nedalo ubytovanie ani zabezpečiť. A to aj napriek tomu, že valné zhromaždenie je podujatie na jeden deň. Situácia natoľko rozrušila šetrného Warrena Buffetta, že uvažoval o presunutí podujatia do Dallasu. Buffett natoľko rozrušil pokojné vody hotelierstva, že sa tým v rozsiahlom článku zaoberal aj The Economist.

Riešenie predstavuje zdieľaná ekonomika. Aj v prípade ubytovania sme svedkami niečoho, čo je veľmi podobné tomu, čo sa odohráva v osobnej doprave v mnohých mestách. Podobne, ako keď vodiči  Uberu, čiže taxikári na čiastočný úväzok, zaplavia komunikácie v čase dopravnej špičky, Airbnb (a im podobní) dokážu znásobiť ubytovacie kapacity v čase ich nedostatku. Nedávno zverejnené údaje Airbnb to len dokazujú. Dá sa z nich vyčítať, že mnoho kvázihotelierov ponúkne svoj domov, či izbu na ubytovanie len v čase zvýšeného dopytu. Takýto skokový nárast dopytu môže nastať z mnohých dôvodov, napríklad ak sa v kalendári objaví významné športové podujatie, koncert, konferencia, či iná príležitosť.

Aj na problém v Omahe je zdieľaná ekonomika liekom. Tri týždne pred začiatkom zasadnutia sa v meste zvýšil počet ponúkaných ubytovacích kapacít cez Airbnb o 1750 ponúk. To predstavuje trojnásobok kapacity Omaha Hilton, najväčšieho hotela v meste. V deň podujatia počte voľných ubytovacích kapacít cez Airbnb dosiahol 5 tisíc, z čoho 76 % bolo nakoniec aj obsadených. Na noc vás to vyšlo na 209 dolárov. Navyše hostitelia Airbnb dvihli ceny oproti bežnému dňu len o 60 %, v prípade hotelov to bolo o viac ako 200 %.

Hoci príklad z Omahy môže byť jedinečným prípadom, je pravdepodobnejšie, že je to len ďalší prejav súčasného trendu. Airbnb si zobralo na paškál 31 väčších udalostí, a porovnali ich na základe hľadísk získaných v Omahe. Výsledky ukázali, že počet ubytovania sa počas podujatí zvýšil priemerne o 19 %. Ale aj tam, kde sa ponuka len mierne zvýšila, bol nakoniec počet nocí cez zdieľané ubytovanie výrazne vyšší. Jeden príklad za všetky. Počas Volta Art Fair sa vlani zvýšil počet ponúkaného ubytovania o 268 % oproti ostatným týždňom, ale čo je najzaujímavejšie, ponuka bola len o 6 % vyššia, než inokedy.

Úspech zdieľanej ekonomiky ale neznamená, že podnikanie v hotelierstve sa dostalo do slepej uličky. Jedným z dôvodov je, že izby na prenájom a hotelové ubytovanie nie je jedno a to isté. Niektorí  cestujúci totiž prísne vyžadujú služby a pohodlie, ktoré im dokážu ponúknuť výhradne v hoteloch.

Služby založené na podstate Airbnb majú oveľa väčší dopad v malých mestách, v tých väčších dokážu hotely dostatočne účinne zvládnuť nápor návštevníkov. To dokazuje aj skutočnosť, že obrat Airbnb sa v Paríži počas Roland Garros v roku 2015 zvýšil iba o 4 %. The Economist však konštatuje, že vďaka previsu dopytu budú aj tí, ktorí ponúkajú len izbu na prenájom, schopní zmeniť cenotvorbu hotelov. Ak nie inde, tak aspoň v menších mestách. Tým, že niektoré hotely už nebudú schopné zvýšiť svoje ceny v špičke na dvojnásobok, príde tento trh o najslabších hráčov. A tí čo zostanú, budú prinútení zvýšiť poplatky aj mimo top sezóny, počas ostatného obdobia. Tým ale dokážu poškodiť aj iným oblastiam služieb, ako napríklad reštauráciám alebo taxislužbe.

Ale bude to mať určite aj pozitívne dôsledky. Napríklad že sa vďaka prenájmu izieb vráti miestnemu obyvateľstvu väčší balík peňazí. Airbnb totiž necháva asi 85 % poplatku, ktorý zaplatí hosť, prenajímateľovi. Naopak hotely vynakladajú len 30 až 35 % príjmov na pracovnú silu. Preto aj menšia samosprávy môžu dostať chuť usporiadať si v obciach podobné podujatia.

 


Frmu Airbnb rozbehla v roku 2008 v San Franciscu trojica zakladateľov na čele s Brianom Cheskym. Názov je skratkou pôvodného Air Bed And Breakfast (nafukovací matrac a raňajky). Webová služba prepája amatérskych hostiteľov s potenciálnymi hosťami, umožňuje tak krátkodobo si prenajímať byty všade po svete. Pod ich správu patrí administrácia platieb a strháva si niekoľkopercentný províziu. Dnes pôsobí v 192 krajinách a 35 tisíc mestách. Ponúka vyše dva milióny bytov či izieb, čo nemá žiadny hotelový reťazec na svete. Firma má na základe investícií podľa The Wall Street Journal hodnotu 25,5 miliardy dolárov. Klasickí hotelieri ju kritizujú ako nekalú konkurenciu. Štúdia, ktorú pre nich pripravila univerzita Penn State napríklad poukazuje na to, že čím ďalej tým väčší "obrat" cez Airbnb robí menšina profesionálnych užívateľov na úkor pôvodnej väčšiny amatérov.

Súvisiace články

Aktuálne správy