Zahraniční remeselníci zbystreli: Schäuble chce mýto aj pre malé nákladiaky

, iHNed Foto: SITA/AP

Nemecký minister financií navrhuje zaviesť mýto aj pre nákladné vozidlá pod 7,5 tony. Zavedenie mýta aj pre menšie nákladné vozidlá by malo dopad pre menších remeselníkov, ale aj maloobchod.

Minister financií Wolfgang Schäuble požaduje, aby sa mýto na nemeckých cestách týkalo aj nákladných vozidiel pod 7,5 tony a linkových diaľkových autobusov. Schäuble tým chce zabezpečiť viac finančných prostriedkov na investície do dopravnej infraštruktúry. Zmeny v mýtnom systéme by výrazne ovplyvnili aj menšie slovenské firmy, ktoré vyvážajú do Nemecka, a remeselníkov, ktorí tam majú zákazky. Náklady by sa zvýšili aj autobusovým dopravcom, ktorí majú z platenia mýta v Nemecku výnimku., čo by mohlo viesť k  zvýšeniu cien cestovného na autobusových linkách do nemeckých miest.

"Vzhľadom k veľkému dopytu po investíciách musíme mať spoločný záujem na tom, aby sme odstránili súčasné výnimky z užívateľských poplatkov za používanie diaľkových komunikácií," uviedol Schäuble. "Je potrebné preskúmať možnosť rozšíriť mýta aj na malé nákladné autá a na diaľkové autobusy."

Zatiaľ nesúhlasne sa k Schäubleho návrhu postavili jeho koaliční partneri. Podľa sociálnych demokratov z SPD aj ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) by zníženie hranice pod 7,5 tony malo tvrdý dopad predovšetkým na menších remeselníkov. Náklady by vraj v porovnaní s dodatočným príjmom z mýta boli príliš vysoké.

V Nemecku sú pre nákladnú dopravu teraz spoplatnené všetky diaľnice a približne 2300 kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú dva jazdné pruhy v oboch smeroch. Návrh ministerstva dopravy počíta s tým, že v roku 2018 budú pre nákladné vozidlá nad 7,5 tony spoplatnené všetky komunikácie prvej triedy. Tých je v Nemecku viac než 40 tisíc kilometrov. Ministerstvu dopravy však reálne hrozí, že tento termín nestihne. Vláda totiž chce zákazku na prevádzku mýtnych brán zveriť bez výberového konania konzorciu Toll Collect, ktoré spravuje súčasný mýtny systém. Rozhodnutie však kritizuje rakúska spoločnosť Kapsch a rozhodla sa súdne brániť. Je tak celkom možné, že celý proces potrvá niekoľko mesiacov a Nemecko nebude mať v roku 2018 kompletne mýtny systém v prevádzke. Tým by podľa odhadov za rok prichádzalo o dve miliardy eur. Ročné príjmy Nemecka z mýta sú zhruba 380 miliónov eur.


Nemecké mýto  v kocke

– V súčasnosti je pre nákladnú dopravu spoplatnené všetkých 12 800 kilometrov diaľnic a 2300 kilometrov ciest prvej triedy.

– Od ​​októbra 2015 musia mýto platiť vozidlá s hmotnosťou nad 7,5 tony, do vtedy sa vzťahovalo len na autá ťažšie ako 12 ton.

– V roku 2018 sa mýto rozšíri na 41 tisíc kilometrov ciest prvej triedy, čo má podľa odhadov zvýšiť výber zhruba o dve miliardy eur ročne.

– Minister financií Schäuble navrhuje zaviesť mýto aj pre nákladné vozidlá pod 7,5 tony a zároveň zrušiť výnimku pre diaľkové autobusy.


 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy