Krátky pohľad do blízkej budúcnosti: Ako bude vyzerať spotrebiteľ v roku 2030

, McKinsey Foto: thinkstock

Za ostatných 15 rokov sme boli svedkami obrovského pokroku. Ešte zaujímavejšie ako pohľad do minulosti, bude sledovať, čo prinesie svet v takomto nasadenom tempe už v blízkej budúcnosti. Niečo z možných očakávaní odhalila štúdia McKinsey, v čerstvej analýza sa pokúša zistiť, ako budú vyzerať spotrebitelia v roku 2030.

Čo všetko sa môže zmeniť počas nasledujúcich 15 rokov? Nedávna štúdia McKinsey sa zamerala na na oblasť spotrebného tovaru.

Aby sme dokázali dostatočne citeľne vnímať tento časový horizont, pozrime sa najskôr na to, aké zmeny nastali za ostatných 15 rokov. V roku 2000 žilo ešte 30 % obyvateľov rozvojových krajín v extrémnej chudobe, dnes sa v tejto zúfalej situácii nachádza  "iba" 15 % z nich. V tom čase vlastnilo mobilný telefón len 12 % ľudí, dnes už je to 60 %. Ale nemali by sme zabudnúť ani na existujúcich pol druha miliardy užívateľov Facebooku, ktorý sa v roku 2000 ešte ani nevybral na svoju cestu dobyť svet.

Tieto a iné podobné zmeny dokážu ovplyvňovať ako dnes spotrebitelia žijú, myslia a nakupujú. Zdá sa, že takýchto zmien bude čoraz viac, a náš každodenný „chod“ budú zrýchľovať.  

Najdôležitejšie trendy

McKinsey po dôkladnej analýze zadefinovali niekoľko trendov, ktoré hlboko zasiahnu spotrebiteľský segment. Tieto trendy boli rozdelené do piatich kategórií:

– premena spotrebiteľa,   
– rozvoj geopolitických procesov,   
– nové vzorce v osobnej spotrebe, 
– technologický vývoj,   
– štrukturálne zmeny v priemysle.

Trendy v každej skupine sú zahrnuté v nasledujúcej tabuľke.
 

 zmena spotrebiteľa  rozvoj geopolitických procesov  nové vzorce v osobnej spotrebe  technologický vývoj  štrukturálne zmeny v priemysle
 explozívny rast strednej triedy rast nákladov na prácu a suroviny rast pohodlia mobilný svet aktívni investori
 starnutie populácie vytváranie hospodárskych spoločenstiev zameriavanie sa na zdravie big data model direct to costumer
 ženy na trhu práce klimatické zmeny potreba väčšej personalizácie digitálne profily priebežná konsolidácia
 urbanizácia nákup domácich výrobkov zmena výšky nepodstatných výdavkov 3D tlač zmena prípadne strata nadania
 bohatí ešte viac zbohatnú uľahčenie volieb zdieľaná ekonomika vyspelá robotika  
 nástup generácie Y   nakupovanie ako zážitok autonómne vozidlá  
 zmenšenie rozlohy domácností   výrobky na mieru vyspelá analytika pre marketing  
    všadeprítomný internet    
    spotreba riadená sociálnymi sieťami    
    umelá inteligencia    
    internet vecí    
    virtuálna realita    
    nositeľné tech doplnky    
zdroj: McKinsey

V súvislosti s niektorými trendmi takmer všetci analytici rozmýšľajú podobne. Za takmer isté považujú, že spotrebiteľské výdavky strednej triedy sa vo svete takmer strojnásobia do roku 2030, rovnako sa odborníci zhodujú, že až 75 % obyvateľstva bude vlastniť mobilný telefón.

Avšak nájdu sa aj trendy, pri ktorých nie je vôbec jasné, akým smerom sa zmenia v strednodobom a dlhodobom horizonte. Môžu mať raketový štart, ale môže sa ľahko stať, že po rokoch úplne vyhasnú. McKinsey ako príklad uvádza 3-D tlač na spotrebiteľskom trhu. Hoci tlačiarne už vôbec nie sú drahé, technológia je dostupná už za menej než tisíc dolárov, napriek tomu odborníci nie sú presvedčení, že po opadnutí počiatočnej hystérie, by sa mohli stať súčasťou každodenného života spotrebiteľov. Je potrebné pripomenúť aj to, že každý trend bude mať odlišný vplyv na spotrebiteľský segment. Firmy si tak musia vybrať tie trendy, ktoré budú mať najväčší vplyv na ich prevádzku.

Vzhľadom k trvalému rastu mestského obyvateľstva, medziročný rast by mal podľa očakávania dosiahnuť  65 miliónov ľudí, bude väčšina spotrebiteľov do roku 2030 žiť v mestách. Priemerný vek spotrebiteľa bude vyšší ako je tomu dnes. Starnutie populácie v rozvinutom svete bude mať rýchlejšiu tendenciu než tempo rastu počtu mladých ľudí žijúcich v rozvojových krajinách. Do roku 2030 bude mať 75 % z 8,5 miliardy ľudí vo svete okrem mobilného telefónu aj pripojenie na internet. Oproti dnešku rádovo narastie stredná trieda v rozvojovom svete pričom títo ľudia sa budú mať lepšie, než sa mali ich rodičia.

Konsolidácia obchodu bude pokračovať a spoločnosti budú mať väčšie výhody z digitalizácie, z big data a rôznych analýz.

Jednotlivé trendy nebudú mať rovnaký vplyv na všetky oblasti trhu a jednotlivé kategórie výrobkov. Napríklad, pokročilá robotika pôjde míľovými krokmi vpred hlavne v Ázii, stále však bude mať čo dobiehať v Afrike a Južnej Amerike. Podľa McKinsey musia spoločnosti brať do úvahy tieto nuansy, keď chcú zistiť, ktoré z trendov budú mať na ich chod najväčší vplyv, ak sa chcú, úspešne prispôsobiť výzvam budúcnosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy