Zvládnuť predvianočný zhon chce chladnú hlavu: Musíte mať plán ako sa vyhnúť prekročeniu rozpočtu

, quartz Foto: thinkstock

Ani tí najsofistikovanejší zákazníci sa nedokážu vyhnúť predvianočnému konzumnému šialenstvu. Rok čo rok sa obchodníci po celom svete čoraz bláznivejšie vrhajú na predvianočné akcie, akoby vedome chceli naťahovali toto obdobie, ktoré pre mnohých predstavuje tú najhoršiu nočnú moru.

Ide doslova o bombardovanie zákazníka. Je to typický čas, kedy mnohí chtiac nechtiac prekročia svoj rozpočet, pričom ani nemusia byť milovníkmi nakupovania. Veď obdarúvanie je súčasťou mnohých tradícií, a lákavé zľavy dokážu vytvoriť pocit, že nadišiel čas nakupovať. Podľa prieskumu Experian až 60 % oslovených uviedlo, že kvôli predvianočným výdavkom sa dostali do finančného stresu, a viac ako jeden z piatich respondentov kvôli nákupom museli posunúť iné splátky, prípadne využili pôžičky z kreditnej karty. Skutočne pred Vianocami nedokážeme svoje peniaze udržať pod kontrolou?

Naplánujte si výdavky vopred
Vytvorte si plán a držte sa ho za každých okolností, radia odborníci. Začnite so zoznamom ľudí, ktorým by ste chceli dať darčeky, a celkovou sumou, ktorú ste ochotní minúť za všetky dary. Potom, doplňte zoznam, čo chcete kúpiť pre každú osobu, čo najkonkrétnejšie ako je to len možné, aby ste mohli trafiť čo najbližšie cenu za darček. Musí to byť "plán", a nie "rozpočet." Plán je totiž o viac štedrý ako skúpy. Ale nezabudnite, že darček nemusí nutne znamenať nákup tovaru. Plán vám  pomáha aj organizačne. Kde, kedy a s kým budete nakupovať. Ak nakupujete vo dvojici, druhá osoba vám pomôže vyberať a vyhnúť sa márnotratnosti pri „výhodnej ponuke“.

Pozor, aby ste sa neocitli v pasci
Čo keď sa v predajni, alebo dokonca aj v on-line obchode prichytíte, že máte v košíku napríklad sveter, ktorý ste si ale nikdy neplánovali kúpiť? Ale keď on vyzerá tak skvelo s tým, čo máte práve na sebe! A je dokonca v 40 % zľave?! Možno pomôže malý papierik v peňaženke, alebo pripomienka v telefóne s textom: "Prečo som v skutočnosti?" Musím toto naozaj mať?" Pri konfrontácii s neplánovaným potenciálnym nákupom musíte odpovedať na každú otázku, najlepšie v písomnej forme. Stačí ak budete predstierať, že posielate niekomu SMS správu, než si kúpite niečo, čo neskôr  môžete oľutovať.

Buďte si vedomí lákadiel
Všímavosť v nakupovaní je kľúčové, najmä ak ide o dizajnové obchody s vyšperkovaným interiérom plným reklamy, kde sa zákazníci v podstate celkom ľahko stratia. Kúpite si tovar len preto, že je v akcii? To dáva zmysel, ale ide skôr o psychologický nátlak, treba si uvedomiť, že obchodník na začiatku nadsadil cenu, so zámerom postupne ju znižovať. Takýto predaj má vytvoriť pocit naliehavosti, a často sú s ním spojené skryté náklady. Nakupujete preto, že je vám zima? To by dávalo zmysel. Vedecké štúdie naznačujú, že nižšie teploty v obchodoch by mohlo viesť k väčšiemu  emocionálnemu alebo impulzívnemu rozhodovaniu pri nákupoch. Alebo nakupujete v strese, lebo ste ešte nejedli a hudba je príliš nahlas a v obchode je priveľa ľudí a vy by ste už najradšej odtiaľ vypadli? Ak nemáte trpezlivosť pozastaviť sa a odpovedať na tieto otázky, asi by ste mali nákup ukončiť. Mali by ste sa snažiť vytvoriť pauzu. Vedomú prestávku. Veď sa blížia Vianoce, ktoré sú už darom samé o sebe.

Súvisiace články

Aktuálne správy