Boháči prestávajú investovať do tryskáčov, čakajú na nové modely lietadiel

, bloomberg Foto: SITA

Výdavky na súkromné ​​prúdové lietadlá celosvetovo klesajú. Záujem o luxusné tryskáče je najmenšia za posledných šesť rokov. Celkový dopyt ovplyvňuje hlavne spomalenie ekonomiky v Číne a tiež politická situácia v Afrike a na Blízkom východe. Oživenie výrobcovia očakávajú až s príchodom nových typov lietadiel.

Dlhodobé investície do súkromných lietadiel sa začínajú prvýkrát od roku 2009 znižovať, informuje agentúra Bloomberg. Dodávky tryskáčov do konca roka 2025 budú mať hodnotu 270 miliárd dolárov, čo je o 3,6 percenta menej ako vlani. Ukázal to prieskum trhu s luxusnými lietadlami uskutočnený spoločnosťou Honeywell International, jednej z hlavných konglomerátov, ktorá sa zameriava okrem iného na letectvo.

V poklese sa odráža oslabenie trhu najmä v tzv. skupiny ekonomicky rýchlo rastúcich krajín BRIC, teda v Brazílii, Rusku, Indii a Číne. Za menšími sumami vloženými do drahých lietadiel stojí tiež politická situácia v Afrike a na Blízkom východe. "Dopyt klesá aj kvôli oneskorenej výrobe niektorých nových modelov lietadiel," dopĺňa šéf leteckého sektora Honeywell Brian Sill. Menší záujem o lietadlá v krajinách BRIC však kompenzuje Severná Amerika, ktorá je podľa neho aj naďalej ekonomicky silná.

Dodávky menších tryskáčov podľa Silla klesnú v priebehu 10 rokov na 9 200 lietadiel, čo je zníženie o 2,6 percenta. Odbyt väčších lietadiel naopak mierne rastie. Lietadlá Gulfstream G550 a Global 6000 Bombardier si obľúbili manažéri z rozvíjajúcich sa trhov, ktorí lietajú na dlhšie vzdialenosti.

Spomalenie čínskej ekonomiky lavínovo ovplyvňuje aj dopyt po luxusných lietadlách naprieč celou Áziou. "Vládny úsporný plán spolu s protikorupčnými záťahmi majú tiež vplyv na predaj," vysvetľuje šéf marketingovej analýzy a plánovania v leteckej sekcii Honeywell Charles Park.

S pomalým hospodárskym rastom a oslabeným eurom sa k nákupu neodhodláva ani Európa. Neobyčajnú silu však vykazuje Latinská Amerika. "Dopyt ženie vpred Mexiko, kde je najväčší trh s biznis lietadlami v regióne," hovorí Park.

Pre výrobcov Embraer a Textron Cessna sú najdôležitejšími zákazníkmi Američania. To potvrdzuje aj šéfka predaja a marketingu Textron Kriya Shortt. "Spojené štáty tvoria asi 80 percent dodávok Cessen."

Aj väčšina tohtoročných dodávok spoločnosti Embraer mierila k americkým zákazníkom, dokonca sa oproti vlaňajšku zvýšila z šesťdesiatich na sedemdesiat percent. "Spojené štáty pre nás predstavujú väčšie príležitosti," povedal agentúre Bloomberg marketingový riaditeľ Embraeru Luciano Froese. "Záujem je hlavne o stredne veľké lietadlá."

Podľa odhadov sa tento rok predá maximálne 725 tryskáčov. A Charles Park sa domnieva, že toto číslo budúci rok ešte klesne. Kým prídu za dva, za tri roky na trh nové modely lietadiel ako Dassault Aviation SA model Falcon 5X, Gulfstream model G500 a Bombardier 's Global 7000, bude mať dopyt klesajúcu tendenciu. Vrchol dosiahol priemysel s rýchlymi lietadlami v roku 2008, vtedy sa predalo 1 136 strojov.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy