Nadišiel čas: Ako sociálne médiá pretvoria globálny prevod peňazí

, CNBC Foto: thinsktock

Využíva ich už takmer každý. Sú skvelé pre zdieľanie záberov, zasielanie správ priateľom aj celebritám, a navyše, vďaka jednému fintech startupu už budeme môcť posielať aj hotovosť po celom svete. To je sila sociálnych médií.

Tri roky starý singapurský startup Fastacash verí, že sociálne médiá sú kľúčom k tomu, aby medzinárodné prevody peňazí boli rýchlejšie a lacnejšie. Vyvinuli aplikáciu s názvom XOPO pre cezhraničné platby prostredníctvom sociálnych sietí ako je Facebook, Twitter a Wech. Fastacash tvrdí, že ich aplikácia je prvou, ktorá umožňuje užívateľom posielať a prijímať peniaze po celom svete prostredníctvom viac ako jednej sociálnej siete.

"Všetci hovoria o zdieľanej ekonomike, ale to, čo ľudia robia cez tieto siete nie je zdieľaná ekonomika. Posielajú si videá a fotografie, ale to nie je zdieľanie reálnej ekonomiky, to nie sú peniaze," vyjadril sa Vince Tallent, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Fastacash pre televíziu CNBC. "Preto chceme, aby tieto komunikačné siete umožňovali aj bankové transakcie. Na začiatok by stačilo, aby ľudia tak jednoducho ako komunikujú, mohli posielať aj peniaze o obchodovať. Bez bariér a hraníc," povedal Tallent.

V súčasnosti umožňuje gigant sociálnych médií Facebook peer-to-peer platby prostredníctvom svojej aplikácie Messenger zadarmo, zatiaľ čo dominantná čínska aplikácia Wech si účtuje poplatok vo výške 0,1 percenta pre výdavky a transfery prekračujúce 20 000 juanov (takmer 3000 eur) mesačne. Avšak obe siete umožňujú len platby medzi užívateľmi so sídlom v rovnakej krajine.

V prípade XOPO potrebujete na odoslanie peňazí debetnú kartu a inteligentné zariadenie. Aplikáciu si stiahnete do svojho zariadenia a môžete si vybrať príjemcu platby prostredníctvom ktorejkoľvek sociálnej siete. XOPO si účtuje paušálny poplatok vo výške 4,52 dolára bez ohľadu na objem transakcie. Príjemca sa môže rozhodnúť, či chce peniaze na svoj bankový účet, alebo si ich necháte poslať domov, prípadne vyzdvihne v niektorej z kancelárií Xpress Money, spoločnosti, ktorá sa zaoberá globálnym prevodom peňazí a spolupracuje s Fastacash pri poskytovaní novej služby.

Podľa odhadov Svetovej banky je viac ako 90 percent prevodov realizovaných medzi členmi rodiny, ktorí sú zvyčajne pripojení na webových stránkach sociálnych sietí. Toto spojenie medzi odosielateľom a príjemcom poskytuje sociálnym médiám podľa analytikov obrovský potenciál pre narušenie tradičného trhu platobných prostriedkov. "V USA sa už aplikáciám pre zasielanie správ, ako je snapchat a Facebook Messenger, podarilo preraziť v oblasti P2P platieb, ale zatiaľ majú obmedzenie na platby v rámci jednej krajiny," hovorí Jack Kent, riaditeľ mobilnej sekcie IHS Technology. "Vzhľadom na rozsah medzinárodných prevodov peňazí a dosahu aký majú sociálne siete a aplikácie na zasielanie správ, by sa mali firmy pokúsiť využiť potenciál týchto aplikácií."

Spotrebitelia sú ale skeptickí. Za hlavnú prekážku považujú bezpečnosť. Tí čo denne používajú napríklad facebook, sa v ankete vyjadrili, že aj keby nová služba poskytovala nevídané pohodlie, nie sú presvedčení, či by kvôli bezpečnosti takýto kanál využívali. Televízia CNBC oslovila hlavne pracovníkov, ktorí posielajú časť svojej mzdy rodine pravidelne do svojej domovskej krajiny. "Bezpečnosť môže byť problémom pre všetky mobilné finančné služby a je výzvou pre medzinárodný prevod. Partnerstvo s potrebnými finančnými inštitúciami je veľmi dôležité," uviedol londýnsky analytik IHS Kent. V prípade Fastacash sa domnieva, že partnerstvo s renomovanými finančnými inštitúciami, napríklad najväčšou singapurskou bankou DBS, pomôže vštepiť dôveru spotrebiteľom. Singapurský startup s ňou už spolupracuje dávnejšie, spoločne prevádzkujú napríklad "DBS Paylah!", čo je mobilná peňaženka, ktorá umožňuje prevod peňazí pomocou telefónneho čísla na mobil.

"Bezpečnosť je nanajvýš dôležitá pre spôsob, akým chceme riešiť prevody, preto  máme partnerstvo so značkami, ktoré sú v tejto oblasti jednotkou, ako je DBS, ICICI Bank a Xpress Money. Títo partneri prevádzajú peniaze po celom svete už celé roky a sú pod dohľadom regulačného orgánu. Nestratiť dôveru týchto platobných značiek je pre nás extrémne dôležité," povedal Tallent.

V súčasnosti je aplikácia XOPO dostupná len vo Veľkej Británii, odkiaľ môžu užívatelia posielať finančné prostriedky do iných krajín, vrátane takých ako je India, Nigéria, Pakistan a Filipíny, od 28. októbra.

Podľa Fastacash je Veľká Británia štvrtým najväčším zdrojom remitencií vo svete po USA, Saudskej Arábii a Spojených arabských emirátoch s ročnými peňažnými výdavkami odhadovanými na viac ako 25 miliárd dolárov. Okrem toho je to krajina, kde sa sústreďujú popredné fintech stratupy, čo je veľmi dôležitý trh.

Fastacash si kladie za cieľ, aby bol prevod prostredníctvom aplikácie k dispozícii aj v krajinách ako sú USA, Kanada a Austrália. Časový horizont pre Áziu si zatiaľ netrúfnu odhadnúť, ale Tallent je presvedčený, že presadenie nimi ponúkaných služieb v tejto časti sveta, najmä v Číne, je len "otázkou času."

Súvisiace články

Aktuálne správy