RegioJet: Z Bratislavy do Viedne v akcii za euro, inak za štyri

, iDnes Foto: SITA

Český súkromný dopravca RegioJet začne 18. novembra prevádzkovať autobusovú linku medzi Bratislavou, viedenským letiskom Schwechat a rakúskou metropolou. Na letisko chce jazdiť takmer dvakrát lacnejšie ako súčasná konkurencia. Podľa výpočtov firmy to aj tak bude ziskové.

RegioJet chce cestujúcich prilákať na nízke ceny cestovného. "Rešpektujeme aktuálnu ponuku na trhu a vstupujeme na neho s akčnou cenou cestovných lístkov za euro. Maximálna cena za jednosmerný cestovný lístok bude štyri eurá," uviedol majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Ako podnikateľ naznačuje, lístok za jedno euro nie je na tejto trase novinkou. Už pred vstupom RegioJetu s ňou prišiel dopravca Slovak Lines. Rovnako ako v prípade Jančurovej firmy ide ale len o akčné cestovné, teda niekoľko "first minute" cestovných lístkov. Obvyklé "neakčné" cestovné stojí 7 eur a 70 centov, u konkurenčného dopravcu Blaguss 7 eur a 50 centov. Jančura chce pritom bežné lístky predávať maximálne za štyri eurá, teda za zhruba polovicu než konkurencia. Na prvý pohľad to môže pripomínať situáciu z rokov 2007 až 2008, kedy Jančurove žlté autobusy jazdili medzi Prahou a Brnom za podnákladových 50 korún, čo protimonopolný úrad označil za zneužitie dominantného postavenia a potrestal toto správanie päťmiliónovou pokutou.

Podľa hovorcu RegioJetu Aleša Ondrůja je ale súčasná situácia v mnohom odlišná a podobné posudzovanie nehrozí. "Súčasné ceny sú na úrovni našich cien medzi Prahou a Brnom, čo je ale niekoľkonásobná vzdialenosť," hovorí s tým, že nacenenie na štyri eurá rozhodne nie je podnákladové. "Táto cenová politika nám stačí k tomu, aby bola linka v zisku, a osobne môžem zaručiť, že cena štyri eurá bude cestujúcim dostupná trvalo," prízvukoval Jančura a zdôraznil, že RegioJet na trasu ešte len vstupuje, teda na trase nemá žiadne postavenie, nieto dominantné.

Viedenské letisko Schwechat, vzdialené 50 kilometrov od centra Bratislavy, využíva mnoho Slovákov pre lety do zahraničia. Bratislavské letisko, kde sú najväčším dopravcom írske nízkonákladové aerolinky Ryanair, ponúka len obmedzený počet pravidelných leteckých liniek. RegioJet zo skupiny Student Agency bude na novej linke prevádzkovať 16 párov spojov denne. Slovak Lines má medzi Bratislavou a Viedňou v každom smere až 23 spojov denne, Blaguss maximálne trinásť. Jančurova firma ale prichádza aj s ďalšou ponukou. Ak cestujúcim kvôli neskorému príchodu autobusu uletí lietadlo, RegioJet mu uhradí náklady na letenku alebo aj celú dovolenku. Táto ponuka sa ale nevzťahuje napríklad na meškanie kvôli dopravnej zápche, ale len na situácie, ako je porucha autobusu, alebo zavinená dopravná nehoda.

RegioJet v tomto roku spustil autobusovú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Viac ako tri roky zabezpečuje štátom dotovanú osobnú vlakovú dopravou na regionálnej trati z Bratislavy do Komárna, prevádzkuje aj osobnú vlakovú dopravu na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami, na tieto vlaky ale od štátu nepoberá dotácie. V Česku Jančura prevádzkuje pod značkou RegioJet vlaky medzi Prahou a Ostravou, ktoré zachádzajú aj na Slovensko. Pod značkou Student Agency prevádzkuje diaľkové autobusové linky. Obe značky ale brnenský podnikateľ plánuje zjednotiť pod RegioJet.

Súvisiace články

Aktuálne správy