Oprava poškodeného mosta pri Podbieli bude stáť 6 mil. eur

Slovenská správa ciest vybrala za zhotoviteľa prác pri odstránení havarijného stavu mosta pri Podbieli na ceste I. triedy spoločnosť Doprastav - závod Žilina. Súčasťou prác plánovaných na dvanásť mesiacov je vypracovanie projektovej dokumentácie

Odstránenie havarijného stavu mosta pri Podbieli na ceste I. triedy 59 v okrese Tvrdošín bude stáť 5,11 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. 6,13 mil. eur vrátane dane. Súčasťou prác plánovaných na dvanásť mesiacov je vypracovanie projektovej dokumentácie. Slovenská správa ciest (SSC) vybrala za zhotoviteľa spoločnosť Doprastav, a.s. – závod Žilina spomedzi ponúk troch uchádzačov. Vyplýva to z výsledku verejného obstarávania s použitím rokovacieho konania bez zverejnenia.

Predpokladaná cena prác a projektovej dokumentácie na opravu ťažko poškodeného mosta na Orave bola 6,85 mil. eur bez dane (8,22 mil. eur s daňou). Zmluvná cena má oproti pôvodným odhadom nákladov podiel 74,6 %. Na základe zmluvy o dielo, uzavretej 3. novembra, majú samotné stavebné práce stáť 4,78 mil. eur, projekčná časť vrátane inžinierskej činnosti 312,8 tis. eur a komplexná diagnostika spodnej stavby mosta 13,8 tis. eur bez dane. Doprastav sa zaviazal most opraviť do 31. októbra 2016.

Zhotoviteľ má zriadiť a odstrániť dočasnú obchádzkovú trasu pre vozidlá do 40 ton počas uskutočnenia prác. Zároveň má vykonať komplexnú diagnostiku spodnej stavby mosta, naprojektovať technické riešenie odstránenia jeho havarijného stavu, odstrániť mostné provizórium a napokon uskutočniť spodnú a hornú stavbu mosta.

Cestári museli most pri Podbieli na medzinárodnom cestnom ťahu do Poľska uzavrieť 10. septembra pre jeho závažné poškodenie. V kritickom stave je deväť z desiatich nosníkov. Vplyv na to mohla mať aj nepovolená preprava nadmerného nákladu nad 40 ton. „Most bol postavený v roku 1956 a vykonávala sa na ňom len bežná údržba,“ informovala nedávno agentúru SITA hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Tento most mal dlhodobo stavebno-technický stav č. 5, teda zlý. K jeho poškodeniu došlo náhle, následkom čoho bol preradený do kategórie 7 (havarijný stav),“ dodala.

Cestári ponad most umiestnili ľahkú mostovú súpravu zo štátnych hmotných rezerv. Doprava bola obmedzená iba pre vozidlá do 11,5 tony s výnimkou autobusovej dopravy a vozidiel záchranárov. Krízový štáb zároveň rozhodol o osadení ťažkej mostovej súpravy z toho istého zdroja súbežne popri moste vo vzdialenosti desať metrov. Motoristi pri ceste do Tvrdošína, Trstenej a Poľska využívali na obchádzku miestne komunikácie, poľné cesty, ale najmä cestu I. triedy 78 z Oravského Podzámku cez sedlo Príslop do Námestova a ďalej cestu II. triedy na hlavnú cestu I/59 v Tvrdošíne.

Súvisiace články

Aktuálne správy