Tohtoročný rast tržieb z predaja luxusného tovaru má byť najslabší za 6 rokov

Svetový trh s luxusným tovarom pravdepodobne zaznamená najhorší rok za posledných šesť rokov. Dôvodom je kombinácia niekoľkých nepriaznivých faktorov, ku ktorým patria otrasy na akciových trhoch, silný dolár a pokles cien komodít. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Podľa poradenskej spoločnosti Bain & Co. by mali tržby z predaja osobného luxusného tovaru (nezahŕňajú predaj áut, umenia či nehnuteľností) tento rok vzrásť len o 1 % na 253 miliárd eur. Ešte v máji spoločnosť predpokladala rast tržieb o 2 % až 4 %. Ak sa najnovší odhad potvrdí, bude to najhorší vývoj, čo sa týka rastu tržieb z predaja osobného luxusného tovaru (bez započítania kurzových výkyvov) od roku 2009, keď po krachu banky Lehman Brothers klesli o 11 %.
Luxusné značky ako Louis Vuitton a Burberry sa stále ťažšie presadzujú na kľúčovom čínskom trhu, keďže tamojšia ekonomika už dlhší čas zaznamenáva spomaľovanie rastu. Situáciu týchto značiek sťažuje aj protikorupčná kampaň čínskej vlády, ktorá obmedzila nákupy luxusného tovaru zo strany štátnych úradníkov.
Bain očakáva, že tržby z predaja tovaru ako oblečenie a obuv klesnú v Číne v roku 2015 druhý rok po sebe. Zároveň počíta s tým, že v prípade ďalšieho významného trhu, ktorým sú Spojené štáty, budú tržby stagnovať.
Svetlým bodom v tejto situácii je euro, ktorého pokles podporuje predaj luxusného tovaru v Európe. Najmä Číňania nakupujú tam, kde je to výhodnejšie, teda v Európe a Japonsku. Ako spoločnosť Bain dodala, aj keď v samotnej Číne predaj tržieb z luxusu klesá, z celosvetového pohľadu Číňania výdavky na tento tovar zvyšujú. V tomto roku by sa na celosvetových výdavkoch na luxusný tovar mali obyvatelia Číny podieľať takmer tretinou oproti 28 % v minulom roku, zatiaľ čo napríklad výdavky Rusov v dôsledku ekonomických problémov a prepadu rubľa klesajú.
Čo sa týka jednotlivých tovarov, najviac by sa podľa spoločnosti Bain malo tento rok dariť šperkom. Bain očakáva rast tržieb z predaja šperkov o 6 %. Naopak, počíta s poklesom tržieb z predaja luxusných hodiniek, najmä v dôsledku zníženia dopytu v Ázii. Zákazníci ale majú veľký záujem o produkty ako diamantové náhrdelníky, ktoré sú v neistom ekonomickom a finančnom prostredí považované za bezpečnú investíciu.
Napriek spomaleniu rastu tržieb z predaja osobného luxusného tovaru by celkové výdavky na luxus mali tento rok presiahnuť 1 bilión eur. Prispieť by k tomu mal rast výdavkov na nákup takých produktov, ako sú luxusné autá, hotely či umenie.

Súvisiace články

Aktuálne správy